Het tweede logo van de maand april 2021.
In dit artikel bespreek ik het tweede van mijn twee favoriete logo’s van de maand maart 2021 die ik gemaakt heb. Ik bespreek het logo zelf, de illustratie, het idee achter het logo, de kleuren en de symboliek.
Verder zal ik in grote lijnen de stappen bij langs lopen die ik genomen heb om dit logo stukje bij beetje in elkaar te zetten.
Het tweede logo van deze maand is het Pariscycle logo!
Type: Vintage, omkaderd, combinatie tekst en illustratie.
Lettertype: Serif.
Kleuren: Crème kleur en een tint donkerbruin.
Bron: Dit is een logo dat ik gemaakt heb als oefenopdracht voor een cursus logo design.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-2-Final-1024x830.png)
Inleiding.
Dit is een vintage thema logo dat ik gemaakt heb aan de hand van een ingevulde vragenlijst als oefenopdracht voor een cursus die ik heb gevolgd. Het maken van een logo met de restricties van een vragenlijst is wezenlijk anders dan een logo dat ik zelf verzin. Het geeft me aan de ene kant meer structuur en aan de andere kant is het makkelijker om in het design proces op een dood punt te belanden, waarna ik weer naar de tekentafel moet. Het onderwerp fietsen heb ik nog niet eerder behandeld en dat geeft mij een voorbeeld logo voor die groep ondernemingen.
Het idee achter het logo.
De vragenlijst stelde de volgende eisen; een vintage logo in een cirkelvorm of een ‘custom’ vorm. De vragenlijst gaf een vijftal vormen en daarnaast een custom optie. Een decoratief lettertype. Twee kleuren, bruin en een crèmekleur. Een simpele maar herkenbare afbeelding van een fiets. Geen afbeelding van een herkenbaar gebouw van Parijs.
Omdat het logo voor een fietsenverhuur in een grote stad bedoeld is heb ik naast de afbeelding van een fiets ook een silhouette van een skyline toegevoegd. De ‘cobblestones’ moeten een oude weg voorstellen die je in veel oude steden vind. En met de twee stippen aan de linkerkant wordt het de vorm van een uithangbord van een winkel.
Ik heb een variatie op dit logo in de cirkelvorm gemaakt, deze komt terug aan het eind van het artikel. Ik moest een keuze maken tussen de twee variaties voor mijn portfolio. En deze ‘uithangbord’ versie is zowel een logo vorm die ik nog niet op mijn portfolio heb en het zit volgens mij goed in elkaar.
De kleuren.
De kleuren van dit logo zijn gegeven bij de vragenlijst. Wel kon ik natuurlijk een tint bruin kiezen die het beste past bij de crèmekleur. De twee kleuren samen geven samen volgens mij het idee van een ouderwets kleurenpalet.
Lettertype.
Het lettertype van dit logo is een serif lettertype, sommige letters hebben bepaalde vormen aan de uiteinden. Daarnaast is het een decoratief lettertype, dit lettertype is in de regel een serif lettertype doordat het de decoraties heeft.
Symboliek.
Het symboliek in dit logo zit in een aantal onderdelen. De vorm van het logo is een uithangbord, dit associeer ik in ieder geval met oude winkel reclame. De kleuren geven het logo ook een vintage karakter. Deze twee onderdelen versterken elkaar. De twee stippen beelden de schroeven uit die het bord vastmaken aan de muur. De fiets en de gebouwen geven het idee dat het om een stadsfietsen verhuur gaat. De illustraties van de knopen geven mij persoonlijk het idee van gevlochten broodjes zoals croissants in combinatie met het woord Parijs. Maar gezien als knopen geeft dit weer een hint naar het vintage karakter van het logo.
Het opbouw van het logo in stappen.
Dit logo bestaat uit verschillende onderdelen. Voor een aantal onderdelen waren schetsen nodig, andere weer niet. Zoals gezegd heb ik twee verschillende versies van dit logo en ik zal beide versies behandelen sinds de twee alle onderdelen in verschillend formaat hebben. Het meest lastige deel van dit logo was alles op de juiste plek zetten zonder dat er ergens teveel lege ruimte overbleef, terwijl het ook weer niet te druk moest worden. Daarover later meer.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-moodboard@2x-778x1024.png)
Dit is het ‘moodboard’ dat ik heb gemaakt voor dit logo met bestaande vintage logo’s voor dit onderwerp, meer algemene logo’s met fietsen en afbeeldingen over fietsen. Ook staan er een aantal logo’s tussen met bepaalde vormen voor de vorm van het logo zelf.
De ‘mindmap’ is de brainstormsessie voor dit logo met hier en daar doodles. De combinatie van het moodboard en de mindmap samen hebben geleid tot een aantal ideeën die ik verder uitgewerkt heb in de schetsen en in de software Adobe Illustrator.
De schetsen waren in dit geval niet zozeer om over te trekken als wel ter inspiratie. De vormen zelf waren gemakkelijker te maken in de software zelf. Ik heb een aantal posities voor de fiets uitgeprobeerd. Uiteindelijk was een 2D fiets van de zijkant volgens mij de beste optie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-gebouwen-V1.png)
De silhouette van de skyline bestaat uit de vormen van grote en kleine gebouwen. Deze heb ik gemaakt met rechte lijnen. Met wat experimenteren en schuiven kwam deze samenstelling als beste uit de bus.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-fiets-V1.png)
De fiets was het meeste werk. Het moest een simpel maar uniek icoon worden. Dus heb ik niet teveel gekeken naar bestaande varianten en ben maar gewoon begonnen.
Ik wist dat ik wat ruimte wilde tussen de verschillende onderdelen van de fiets om de fiets minder massief te laten lijken. De bovenstaande voorbeelden waren de eerste pogingen.
Ik heb de cirkel vorm functie gebruikt om langgerekte cirkels te maken met een dikke witte lijn eromheen. Die witte lijn creëert de witruimte tussen de delen van de fiets. De wielen zijn witte cirkels met een zwarte lijn.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-V2.png)
De vorige poging gaf me niet het resultaat wat ik wilde, dus heb ik eerst de fiets in elkaar gezet zonder de witruimte. Ik heb een iets andere variatie van de fiets gemaakt. Dit keer met lijnen door middel van de lijn functie, in plaats van langgerekte cirkels. Toen alles op hun plek stond heb ik de witte lijnen om de lijnen toegevoegd.
Het is mogelijk om te bepalen welke vormen op elkaar liggen in welke volgorde, op deze manier zorgen de witte lijnen ervoor dat de vormen eronder deels verdwijnen onder de witte lijn.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-V3.png)
Met alles op de gewenste plek moest ik de witte lijnen die over de onderliggende vormen liggen uit de onderliggende vormen halen. Je wilt immers geen witte lijnen overhouden maar echte ruimte hebben tussen de verschillende delen. Dat was een heel gedoe.
Om te beginnen moest ik bepalen welk deel van welke lijn weggehaald moest worden. Dan pakte ik de bovenste lijn en via object > vormgeving uitbreiden heb ik van de lijn met een witte lijn eromheen een enkele vorm gemaakt. Dit moest ook gebeuren voor de onderliggende lijn waaruit een stuk weggehaald moest worden waarop de witruimte lag. Die vorm heb ik de crème kleur gegeven en met de pathfinder functie kon ik vervolgens met min voorkant het juiste stuk weghalen.
De reden hiervoor is dat je alleen vormen van elkaar af kan halen met min voorkant. Dus een lijn moest eerst een vorm worden.
Nadat ik alle witruimtes verwijderd had heb ik de vormen opnieuw op de oude fietsvorm gelegd om ze op de juiste plek te krijgen. En zo had ik mijn unieke maar simpele fiets illustratie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-knopen-V1.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-knopen-V2.png)
Ik heb de knopen op verschillende manieren geprobeerd te maken, maar het beste resultaat kreeg ik door een rechthoek vorm een hele dikke cirkel te geven en daarna twee punten te buigen. Deze vorm heb ik gekopieerd en naast elkaar gelegd waardoor de vlechtvorm ontstond.
Deze moest ik vervolgens schalen en wat vervormen voor de verschillende plekken om het logo heen.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-cobblestones-V1.png)
De ‘cobblestones’ heb ik gemaakt door de cirkel vorm aan te passen zodat het een liggend ovaal werd.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-lettertype-V1.png)
En toen het lettertype. Toen ik ging zoeken kwam ik al snel twee variaties tegen van een bepaald lettertype die me gelijk aanspraken voor dit logo. Soms duurt het even en soms vind je snel wat je zoekt.
De twee variaties moest ik toen met op verschillende plekken uitproberen om te zien welke het beste als de hoofdtekst en welke het beste als de subtekst zouden werken.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-cirkel-lettertype-variatie-V1.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-cirkel-lettertype-variatie-V2.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-bord-lettertype-variatie-V1-1024x838.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-bord-lettertype-variatie-V2.png)
De afbeeldingen vielen al snel op hun plek in de twee verschillende vormen, vanaf het begin had ik het idee om de tekst rechts en de afbeelding links te plaatsen in het uithangbord logo. Bij de cirkel werd het een meer standaard ontwerp.
De twee variaties van elk logo zijn te zien, met de lettertypes ingewisseld. Uiteindelijk vond ik de # en # het beste passen. Dus net omgekeerd voor de twee verschillende versies.
De sterren in het ronde logo waren een makkelijke toevoeging om wat minder open ruimte te hebben. Dit was veel lastiger voor het uithangbord logo. De inspiratie voor de streep onder de tekst kwam van de strepen in de ene versie van het lettertype.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-bord-illu-variatie-V1-1024x839.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-bord-illu-variatie-V2.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-bord-illu-variatie-V3-1024x839.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-bord-illu-variatie-V4-1024x838.png)
Ik heb vier versies gemaakt te zien in de voorbeelden.
Bij de eerste zijn de afbeeldingen wat naar beneden geschoven.
Bij de tweede zijn alle afbeeldingen uitgerekt.
Bij de derde is alleen de afbeelding van de gebouwen uitgerekt en de rest wat naar beneden geschoven.
Bij de vierde heb ik de derde versie genomen en de fiets nog iets uitgerekt.
Uiteindelijk heb ik voor de derde gekozen. De afbeelding van de fiets was volgens mij al goed zoals die was en het uitrekken van de gebouwen gaf juist iets meer een stadsgevoel, precies wat ik met de gebouwen in de eerste plaats wilde bereiken.
In de afbeeldingen is te zien hoe een knoop aan de rechterkant van het uithangbordlogo is verdwenen, geen zorgen dit heb ik later ontdekt en weer teruggezet.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-2-Final-1024x830.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/06/Pariscycle-1-Final-1024x1024.png)
De twee logo’s in hun laatste en uiteindelijke versie, waarvan het uithangbord logo op mijn portfolio te zien is.
Slotwoord.
De reden dat dit logo een logo van de maand is geworden komt doordat ik trots ben op het resultaat. Het was geen gemakkelijke opgave en toch mag het resultaat er volgens mij zijn. Ook is het onderwerp fietsenwinkel een nuttig voorbeeldlogo voor deze doelgroep. Dit logo is een zeer welkome toevoeging aan mijn portfolio waar het nog geruime tijd te zien zal zijn.
Bedankt voor het lezen van dit blog.
Tot de volgende logo van de maand, dan bekijken we het tweede logo van de maand april 2021!