Inleiding.
Dit is het overzicht-artikel voor de nieuwe serie Iconisch Logo Design. In elke aflevering van deze serie zal ik een iconisch logo bespreken. Een heel aantal onderwerpen komen daarbij aan bod, deze zal ik hieronder kort bespreken. Hierbij moet je denken aan de evolutie van het design over de jaren heen, de geschiedenis van het creatieproces, de symboliek achter het logo en eventuele interessante feiten of theorieën die toegeschreven worden aan het logo.
Korte beschrijving van de verschillende onderwerpen.
Elementen van het logo.
Bij dit onderwerp ga ik kort de elementen van het logo bij langs zoals het type logo, het lettertype, de illustratie, de stijl en de kleuren. Ik zal dezelfde categorieën aanhouden die ik op mijn blog gebruik en het logo in kwestie op die manier doorgronden.
Evolutie van het logo.
Een iconisch logo is in de regel een logo dat een geruime tijd mee gaat. Denk daarbij al gauw aan een decennium of zelfs meerdere decennia ‘s. De meeste iconische logo’s zijn immers van zeer bekende en vaak grote bedrijven met een lange geschiedenis. En met het verstrijken van de tijd verandert soms ook het logo mee. Al is het natuurlijk pas echt indrukwekkend als het logo weinig tot niet is aangepast. Dan heb je een heel sterk, effectief en vooral tijdloos design te pakken.
Dit onderwerp kan heel erg uitlopen omdat je de diepte in kan gaan bij elke nieuwe versie van het logo. Maar dat is niet de bedoeling. Ik zal de beschrijving van de elementen van het logo vooral beperken tot het meest recente logo. Maar bij bepaalde opvallende kenmerken zal zeker stil worden gestaan.
De geschiedenis van het logo/het creatieproces van het logo.
Soms is het mogelijk om te herleiden hoe precies een iconisch logo is ontstaan. Mocht dit zo zijn dan zal ik die geschiedenis en opvallende samenhangende gebeurtenissen bij dit onderwerp behandelen.
Dit geeft een extra dimensie aan het logo en misschien wel aan het bedrijf waar het bij hoort.
De symboliek achter het logo.
De symboliek van het logo is eigenlijk een element, dit stip ik dan ook kort aan in het eerste onderwerp, maar vaak is er veel te zeggen over de bewuste en onbewuste symboliek die het logo achter het logo schuil gaat. Vooral het onbewuste deel zal bij dit onderwerp wat uitgebreider aan bod komen.
Feiten en theorieën.
Mochten er bepaalde interessante feiten verbonden zijn aan het logo dan is dit het onderwerp waar ik deze feiten zal bespreken voor zover die niet al behandeld zijn bij het onderwerp over de geschiedenis van het logo.
Met de komst van het internet is het mogelijk geworden om op forums en sites op grote schaal theorieën te bediscussiëren. Zoals wel bekend wordt dit bij veel onderwerpen ook veel gedaan en logo’s zijn daarin geen uitzonderingen. Ik zal niet ingaan op de meer vergezochte theorieën, maar als er theorieën bestaan waarvan ik denk dat zij leuk zijn om te vermelden dan zal ik dat zeker doen.
Hoe regelmatig zal een artikel van deze serie verschijnen?
Dit is op het moment dat ik dit overzicht-artikel schrijf lastig te bepalen. Ik zal nieuwe artikelen deze serie moeten balanceren met verschillende andere series die regelmatig verschijnen zoals bijvoorbeeld mijn serie het Logo Van De Maand. Wanneer het eerste artikel zal verschijnen weet ik op het moment ook niet zeker.
Wat ik wel kan vertellen is dat het mijn intentie is om op termijn eenmaal per maand een Iconisch logo te beschrijven. Zodra ik een aantal artikelen in deze serie heb gepubliceerd zal dit waarschijnlijk het ritme worden. Tot die tijd is het nog even afwachten.
Slot.
En daarmee zijn we aan het einde gekomen van dit artikel van Iconisch Logo Design. Heel erg bedankt voor het lezen en hopelijk heb jij net zoveel zin deze serie als ik dat heb. En mocht je deze serie later ontdekt hebben dan kan je een lijst van artikelen binnen deze serie vinden in dit artikel.
Er zijn nog veel meer artikelen te lezen op mijn blog zowel informatief als om bij te ontspannen. Ook kan je een kijkje nemen in mijn portfolio. Wat je ook doet, hopelijk tot ziens!