Logo Design – Lettertypes Theorie

Inleiding.

Lettertype is een belangrijk element van logo design. Verreweg de meeste typen logo’s hebben wel een lettertype met uitzondering van logo’s die bestaan uit alleen een illustratie. Wat voor rol het lettertype speelt hangt helemaal af van het design van het specifieke logo zelf. Als een lettertype het enige element is dan staat het natuurlijk centraal. Bij een combinatie logo (dus een logo dat bestaat uit tekst en illustratie samen) kan zowel het lettertype als de illustratie een leidende dan wel ondergeschikte rol spelen afhankelijk van het design. Ook is het mogelijk dat er meerdere lettertypen in één design voorkomen. Denk aan een slogan of een ander soort ondersteunende tekst.

Er is veel te zeggen over lettertypes. De verschillende categorieën, manier van gebruik en de bewerking van de tekst zelf. In dit blog artikel zal ik deze onderwerpen verder uiteenzetten.

Dit is een artikel in mijn serie over logo design. Bekijk hier mijn inleidend artikel.

De algemene functie van tekst.

Typografie draait om het op een bepaalde manier neerzetten van tekst zodat het leesbaar en begrijpelijk is terwijl het tegelijkertijd ook prettig is om naar te kijken. Dat neerzetten van de tekst kan op veel manieren gedaan worden. Denk aan de grote van de tekst, de afstand tussen de letters in een woord, de plaatsing van leestekens, keuze van lettertype, de dikte, cursieve tekst enzovoort. Het gaat uiteindelijk om het effectief overbrengen van een boodschap door middel van tekst.

De algemene functie van tekst binnen logo design.

Binnen logo design is de lengte van de tekst meestal zeer beperkt maar het lettertype wordt dan juist des te belangrijker. Omdat logo design creatief design is en niet aan bepaalde zakelijke standaarden hoeft te voldoen is de keuze tussen de verschillende beschikbare lettertypes enorm groot. Zo is het mogelijk moeilijk leesbare lettertypes te gebruiken als uit een ander element van het logo de betekenis wel duidelijk wordt. Bijvoorbeeld door de vorm of aan de hand van een illustratie. Al blijft leesbaarheid zeker belangrijk, begrijpelijkheid en de vraag of het aangenaam is om naar te kijken nemen binnen dit deel van design een meer belangrijke plaats in. Uiteindelijk gaat het immers altijd om de effectieve communicatie van de boodschap.

De opmaak van de tekst zelf binnen logo design wordt gedaan door gebruik te maken van het zogenaamde kerning. Kerning is het aanpassen van de plaats van de letters binnen een woord. Dit kan op vele manieren gebeuren met verschillende uitkomsten. Een grote afstand tussen letters geeft een heel ander effect dan de letters vlak op elkaar te plaatsen, terwijl letters verticaal verschuiven veel mogelijkheden biedt om een lettertype een nieuw effect te geven. Voor dat extra beetje symboliek binnen een logo.
Zo kan een woord met letters op verschillende hoogtes naast elkaar een speels effect krijgen, terwijl een blokkerig lettertype waarin de letters dicht op elkaar staan juist weer een heel ander effect geeft. Het is maar net wat de creatieve designer ervan maakt, binnen de kaders die een klant geeft natuurlijk!

De verschillende typen van lettertypes.

Het aantal lettertypen waaruit kan worden gekozen is door het internet nagenoeg onuitputbaar en omdat logo design een zeer creatief deel van design is kan je het zo gek niet bedenken of er is wel een lettertype dat past bij elk logo. Toch is er wel een algemene categorisatie te maken. Van welk lettertype gebruik wordt gemaakt in een logo hangt af van de wensen van de klant en dit wordt uitdrukkelijk gevraagd in de vragenlijst die ingevuld moet worden voor het laten maken van een logo.

Er zijn vier algemene categorieën lettertypes te onderscheiden. Serif, sans serif, script en custom tekst. Hieronder volgt een korte beschrijving van elke categorie met wat voorbeelden ter illustratie.

Serif. 
De naam voor het type serif komt uit het latijn. Dit lettertype heeft kenmerkende lijnen aan de uiteinden van de letters. Hierdoor heb je veel verschillende opties want naast de vorm van de letters zelf zijn er dus veel verschillende vormen mogelijk voor de uiteinden van de letters.


Sans Serif.
Sans betekent geen in het latijn dus dit zijn lettertypes zonder lijnen aan de uiteinden. Afgezien van dit onderscheid zijn de soorten lettertypes tussen serif en sans serif vergelijkbaar.


Script.
Script of handschrift lettertypes zijn zoals het woord aangeeft handgeschreven lettertypes. Dit zijn dus lettertypes die aan elkaar worden geschreven, maar ook binnen dit type zijn er grote verschillen. Er zijn veel variaties binnen het handschrift lettertype maar met dit lettertype loop je al gauw het risico dat het té net lijkt. Dus te perfect om door een mensenhand geschreven te kunnen zijn en dat kan weer afdoen aan het idee van een handschrift. Handschrift lettertypes zijn naar mijn mening wat lastiger te gebruiken, in de zin dat de meeste logo’s niet per se samengaan met dit lettertype. Maar wanneer het wel goed past ze geven een heel unieke draai aan het logo.


Custom.
Custom of handgemaakte lettertypes zijn lettertypes die zoals het woord aangeeft specifiek gemaakt zijn voor het logo zelf. Dit kan op vele manieren, eén manier is om een bestaand lettertype te bewerken bijvoorbeeld door het verplaatsen van letters zodat deze tegen elkaar aan komen te liggen of zelfs over elkaar heen lopen. Een voorbeeld daarvan is mijn eigen logo waarin de letters tegen elkaar aan liggen met maar een kleine ruimte ertussen. Een andere mogelijkheid is het maken van letters door middel van vormen samen te brengen of zelfs door middel van illustraties. Er komt dus niet per se een bestaand lettertype bij kijken. Dit type lettertype heeft een eindeloze potentie doordat het speciaal gemaakt is voor elk logo waarin het gebruikt wordt.

Conclusie.
Binnen elk van de genoemde categorieën bestaan veel verschillende individuele lettertypes. Elk met hun eigen stijl en bruikbaarheid. Binnen elk van de categorieën is elk type stijl wel in zekere mate vertegenwoordigd. Met stijlen bedoel ik de uitstraling van een bepaald lettertype zoals zakelijk, speels, klassiek, modern, blokkerig, rond en ga zo maar door. In de vragenlijst die een klant invult komt de vraag naar het type stijl of de typen stijlen voor een bepaald logo naar voren.

Anatomie van de letters en kansen voor gebruik.

De anatomie van letters wordt binnen de typografie gebruikt om de verschillende delen van de letters te benoemen. Designers gebruiken deze benamingen wel voor snel overleg en het is dus deel van de specifieke een vaktaal. Zo kan snel worden verwezen naar een bepaalde plek van een bepaalde letter. Het nut voor een logo designer van de anatomie van letters is de kansen die er bestaan om deze letters creatief te gebruiken. Een deel van een letter kan aangepast worden om een bepaalde vorm aan te nemen of zelfs in haar geheel of gedeeltelijk vervangen worden door een illustratie, de benamingen helpen in het beter herkennen van kansen om letters creatief aan te passen.

Hieronder zal ik de verschillende delen van de anatomie van de letters weergeven in een afbeelding met de benamingen erbij.


Lettertypes en effecten.

Als laatste deel van de afwerking van een logo komt nog de vraag voor een designer naar voren of bepaalde effecten een toegevoegde waarde zouden kunnen hebben. Denk aan effecten zoals het buigen van de tekst op verschillende manieren, het toevoegen van schaduw of bijvoorbeeld het vervagen van delen van de tekst. Er zijn heel veel verschillende opties binnen de mogelijke effecten die het gebruik van software geeft, waarmee een logo wordt gemaakt. Het is aan de designer om te bepalen of deze toepasbaar zijn. Maar de regel blijft, eenvoud werkt vaak het beste. Lang niet elk logo zal beter worden met een toegevoegd effect van welk type dan ook.

Slot.

En daarmee komen we aan het eind van dit blog artikel over lettertypes binnen logo design. Ik hoop dat het artikel niet alleen nuttig maar ook aangenaam was om te lezen. Er zijn nog een aantal andere informatieve artikelen die misschien wel het bekijken waard zijn zoals het basis artikel over logo design of misschien het uitgebreide artikel over kleuren binnen design en logo design. Logo’s bekijken? Zie daarvoor mijn portfolio.
Bedankt voor het lezen van mijn blog en hopelijk tot ziens!

Plaats een reactie