Inleiding.
Dus je denkt erover om een logo te laten maken maar je weet niet precies wat je moet verwachten? Geen probleem, in dit artikel zal ik zo duidelijk mogelijk beschrijven hoe het gemiddelde proces van het maken van een logo eruitziet. Ik zal de stappen bespreken maar ook bepaalde zaken toelichten zodat we op een lijn zitten gedurende het proces. Ik ben van mening dat een klant tevreden moet zijn met een logo, dat spreekt voor zich, maar daarnaast is het proces om het logo te laten maken zelf ook belangrijk. In de zin dat je elke dag tegen jouw logo aan moet kijken, als het verkrijgen van het logo een stressvol of vervelend proces was dan kan dat een nare nasmaak achterlaten. En dat is natuurlijk niet de associatie die je wilt hebben. Door middel van heldere communicatie en een goed overzicht bij beide partijen van wat je van elkaar mag verwachten is de kans op een aangenaam en efficiënte afhandeling zo groot mogelijk. En laten we wel wezen dit is ook in mijn voordeel, hoe minder onduidelijkheid hoe minder vragen en daaruit volgend hoe minder aanpassingen.
Of je nou uiteindelijk besluit om mij jouw nieuwe logo te laat maken of niet, je hebt in ieder geval een goed idee gekregen van wat je kan verwachten. Ik kan natuurlijk niet voor elke logo designer spreken maar mijn manier van werken is zeker geen uitzondering binnen dit werkveld.
P.S. Bepaalde zaken die ik hier bespreek zijn ook te vinden in mijn algemene voorwaarden en privacy verklaring. Maar het kan geen kwaad om dit duidelijk nog eens op te schrijven en dit zijn zaken die immers voorkomen bij elke opdracht dus het is volgens mij logisch deze hier nogmaals te behandelen.
Wanneer is er sprake van een aangenomen opdracht?
Om geen verwarring te laten ontstaan over de vraag wanneer er nou sprake is van een aangenomen opdracht zal ik de voorwaarden even kort toelichten. Een opdracht wordt schriftelijk overeengekomen via een e-mail. Beide partijen moeten in zoveel woorden duidelijk akkoord zijn gegaan. Mijn vragenlijst voor het maken van een logo is te downloaden van mijn site, maar mij een ingevulde vragenlijst naar mij opsturen betekent niet dat op die manier een opdracht aangenomen is. Ik reserveer mijzelf het recht om mijn klanten te kiezen op de manier en om de redenen die ik zelf bepaal.
Als je graag een ingevulde vragenlijst bij de aanvraag mee wilt sturen dat staat dat je vrij, het kan mij mogelijk wel helpen in het bepalen of ik jouw logo kan of wil maken. Het invullen van de vragenlijst duurt niet lang, afhankelijk van de vraag of je weet wat je wilt natuurlijk. (Zo niet dan kunnen mijn informatieve artikelen over logo design misschien een duwtje in de juiste richting geven door middel van het krijgen van een beter beeld over wat er mogelijk is).
In de regel houd ik zeven werkdagen aan als termijn waarbinnen het logo uiterlijk bij de klant moet zijn. Dit kan veranderen naarmate het contact met de klant voor wat voor reden dan ook veel tijd inneemt. Stel e-mails worden pas beantwoord eens per zoveel dagen. Of als er veel herzieningen plaatsvinden om het logo juist te krijgen, dan kan die termijn van zeven werkdagen overschreden worden.
De vragenlijst.
De vragenlijst is een interactief pdf bestand waarin kort en duidelijk aangegeven kan worden wat voor logo een klant wil hebben. Elke relevante vraag komt stap voor stap aan bod en er is ook ruimte voor mogelijke overige opmerkingen als die niet vallen onder een van de vragen.
De vragenlijst is geen optioneel deel van het proces omdat er anders teveel onduidelijkheid blijft bestaan en dit resulteert in een minder gunstig resultaat voor beide partijen.
Er zijn verschillende dingen in de vragenlijst die ik uitgebreid beschreven heb in bepaalde blog artikelen. Mocht er verwarring ontstaan over een vraag dan kan je mij natuurlijk mailen (het kan zijn dat mijn vragenlijst simpelweg niet optimaal is en dan kan ik dat misschien verbeteren) maar je kan ook een kijkje nemen op mijn blog.
De vragenlijst is hier te vinden.
Lettertypen en licenties.
Sommige logo’s maken gebruik van lettertypen. In de regel zullen dit gratis lettertypen zijn die iedereen vrij kan gebruiken op de manier die zij willen. Met andere woorden lettertypen waarvoor je geen licentie hoeft te kopen. Deze zijn op veel sites te vinden. Een klant kan om een specifiek lettertype vragen maar als dit een lettertype is met een licentie dan komen die kosten voor de klant, dit wordt verrekend in de kosten.
Een korte beschrijving van de structuur van mijn werkzaamheden.
Ik zal in het kort beschrijven hoe ik een logo maak, vanaf het verkrijgen van de vragenlijst tot de eerste versie die naar de klant verstuurd wordt voor mogelijke herzieningen. Omdat ik in verschillende artikelen op mijn blog bepaalde delen van het proces nader beschreven heb zal ik de beschrijving kort houden met een link naar het relevante blog artikel.
De vragenlijst.
Nadat ik de vragenlijst binnen het gekregen na of met een overeengekomen opdracht zal ik deze zorgvuldig doornemen en mochten er vragen bij mij rijzen over de inhoud dan zal ik die onmiddellijk stellen aan de klant. Is het mij duidelijk dan zal ik beginnen met de eerste stap van het proces.
Het ‘moodboard.’
Het moodboard is het begin van het brainstormproces. Door middel van onderzoek naar het werkveld van de klant (als ik dit niet al gedaan heb voordat ik de opbracht aannam), logo’s van concurrenten binnen het werkveld en afbeeldingen die bij het werkveld horen krijg ik een goed idee wat voor logo’s er mogelijk zijn.
De ‘mindmap.’
De mindmap is de tweede stap in het brainstormproces, door middel van een aantal omcirkelde woorden in het midden van de pagina en lijnen naar bijbehorende onderwerpen kan ik wat preciezer de opties verkennen. Het lijkt wel wat op zo’n map die je ziet in een detective serie.
Schetsen en definitieve keuze van het logo.
Afhankelijk van het pakket dat de klant kiest zal ik tot een keuze van een of meerdere logo’s moeten komen. De beste opties zal ik gaan schetsen om te zien of het inderdaad mogelijk is en of het wel een mooi logo zou worden. Na de ruwe schets en daarna de nauwkeurige schets is uitgewerkt wanneer de keuze voor de beste optie(s) is bepaald kan ik deze scannen en uploaden in de computer.
Het maken van het logo met de software.
Door middel van de software Adobe Illustrator maak ik een digitale overtrek van de definitieve schetsen. Deze worden dan verfijnd en ingekleurd volgens de wensen van de klant. Meestal wordt van elk logo (het aantal afhankelijk van het pakket) een aantal kleuren gepresenteerd aan de klant als mogelijke opties.
Contact met de klant en de herzieningen.
Op het moment dat het logo klaar is om voor het eerst naar de klant te gaan ter beoordeling en herziening zal deze door middel van een pdf bestand naar de klant worden gestuurd. De klant geeft dan aan of de logo(s) in de juiste richting komen en wat aangepast moet worden. Ook wordt dan meestal een keuze gemaakt tussen de kleurenopties.
Het aantal herzieningen ligt aan het pakket. In het basispakket zitten er 3. Dus het is mogelijk dat een logo drie keer heen en weer gaat voor een aantal aanpassingen. Daarna is het altijd mogelijk om in overleg een aantal extra herzieningen te kopen maar dit is in de regel niet nodig.
Met een goede communicatie tijdens het proces en een duidelijke opdracht voor mij zullen de meeste logo’s binnen de drie herzieningen tot tevredenheid van een klant leiden.
Bij een pakket waar meerdere logo’s worden gekozen gaat het erom dat uiteindelijk maar 1 logo overblijft. Als er meer dan 1 logo wordt gekozen dan houdt dat in dat meerdere logo’s als opties gepresenteerd worden elk logo in verschillende kleurenmogelijkheden. Net als dat duidelijk aangegeven wordt op de dienstenpagina krijgt de klant uiteindelijk dus niet meer dan een enkel definitief logo. Zodat hier geen verwarring over ontstaat. Of de klant dat begrijpt zal ik natuurlijk ook vragen voordat ik een opdracht voor een pakket van meerdere logo’s aanneem.
Mocht ik fouten hebben gemaakt ten aanzien van een (de) gepresenteerd(e) logo(s) dan telt dat uiteraard niet als een herziening. Als ik bijvoorbeeld per ongeluk een verkeerde richting in ben geslagen in het design proces of als een deel van het logo duidelijk niet klopt dan zal ik dat herstellen en de herstelde optie(s) opnieuw toesturen.
Waarom bied ik pakketten aan met een beperkt aantal herzieningen?
Zoals gezegd is het in de regel niet nodig om een logo vaak te herzien tot de klant tevreden is, maar het kan natuurlijk voorkomen dat dit wel het geval is. De reden dat ik de herzieningen beperk is dat het mij simpelweg tijd zal kosten om een logo-concept te herzien. Dat is niet voor mij op een gegeven moment niet rendabel. Dit blog artikel is naast de andere informatieve blog artikelen, de vragenlijst en door middel van een duidelijke communicatie met de klant een middel om de mogelijke herzieningen die nodig zijn te beperken.
De afwikkeling en overige zaken.
Nadat de herzieningen voltooid zijn en de klant tevreden is zal ik het voltooide logo in zes verschillende bestandstypes opsturen naar de klant. Namelijk AI (Adobe Illustrator), EPS, PDF, JPG, GIF en PNG 24.
Met die zes verschillende bestanden moet het logo in principe overal bruikbaar zijn. De eigendom van het logo gaat over op de klant op het moment dat de bestanden verstuurd zijn. Daarna zal ik een factuur met het afgesproken bedrag naar de klant sturen die uiterlijk in twee weken tijd aan mij betaald moet worden. Mogelijk worden extra kosten gerekend voor extra herzieningen maar dit zal altijd in duidelijk schriftelijk overleg overeengekomen zijn via de mail.
En daarmee is het proces voltooid. Het logo wordt dan aan mijn portfolio toegevoegd en kan meedoen in de race voor mijn blogreeks ‘het logo van de maand‘ als de klant dat wenst. Dit wordt altijd duidelijk besproken voordat het logo gemaakt wordt.
Feedback is altijd welkom, of dat nou is in de vorm van een laatste mail vanuit de klant of een review op mijn site.
Slot
Hopelijk is naar aanleiding van dit artikel duidelijk geworden hoe het proces van logocreatie eruitziet en hoe het contact tussen de klant en mij in de regel verloopt. Het belangrijkste is volgens mij duidelijkheid en dus een goede communicatie, dat is ook de reden waarom ik dit artikel heb geschreven. Ik vind het erg leuk om logo’s te maken en ik wil dat ook de klant plezier heeft van een logo en dit verkrijgt via een proces dat een positief gevoel achterlaat.
Bedankt voor het lezen van dit blog artikel en kijk gerust nog eens rond op mijn blog of op mijn portfolio. Mocht je een vraag willen stellen dan kan dat via de contactpagina van mijn site.