Inleiding.
Dit is een ondersteunend artikel voor de serie het ‘voorbeeld logo’s.’ In dit artikel beschrijf ik kort de functies (het gereedschap) van het programma Adobe illustrator dat ik gebruik voor het maken van de logo’s.
De in’s en out’s van elke functie komen niet aan bod, dit artikel is bedoeld om te dienen als referentie wanneer ik het gebruik van een bepaalde tool bespreek in een van de artikelen. Zo kan je beter begrijpen wat ik nou precies aan het doen ben zonder dat ik dit telkens bij elk artikel uit de serie uit hoef te leggen. En natuurlijk krijg je een beter idee van hoe ik de logo’s maak. De beschrijving omvat vaak een afbeelding in de vorm van een screenshot, zo weet je ook een beetje hoe Adobe Illustrator eruit ziet.
De functies.
Er zijn veel verschillende functies van illustrator die ik gebruik om logo’s te maken. Niet elke functie komt telkens weer van pas bij elk logo design maar vooral bij illustraties zijn bepaalde functies deel van de basis gereedschapskist van elke logo maker. Hierna volgt een opsomming van elke functie met een afbeelding en een korte beschrijving.
Selecteren en direct selecteren.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Selecteren-en-direct-selecteren-V1-1024x920.png)
Selecteren (links) en direct selecteren (rechts) doen precies wat de naam zegt, met deze functies aan kan je dingen in Illustrator selecteren, verslepen, vergroten, verkleinen enzovoort. Met direct selecteren kan je de ankerpunten van een object aanklikken en aanpassen. Selecteren is met andere woorden meer voor het verplaatsen van een enkel of meerdere objecten terwijl direct selecteren juist gemaakt is om een enkel object in meer detail aan te passen.
De Pen functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/pen-tool-V3-724x1024.png)
Met de pen functie kan je door middel van ankerpunten lijnen trekken. Dit kan je doen met de shift toets ingedrukt om een rechte lijn te maken. Of je klikt en buigt de lijn door middel van de ankerpunten die Illustrator plaatst wanneer je een tweede keer klikt en de muis klik inhoudt om de lijn te draaien.
Verder zijn er alternatieve opties om de ankerpunten aan te passen.
Door de ankerpunten te verbinden krijg je een figuur die je kan inkleuren.
De kromming functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Kromming-tool-V1-725x1024.png)
De kromming functie is verwant aan de pen functie. Maar zoals de naam van de functie al doet vermoeden maakt deze functie alleen kromme lijnen. Ook hier wordt weer gewerkt met ankerpunten die je aan kan passen.
De tekst functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Tekst-tool-v2-729x1024.png)
De tekst functie wordt gebruikt voor alles rondom lettertype. Zoals te zien is in het uitklapmenu zijn er veel opties naast de gebruikelijke opties die je in tekstverwerkers hebt.
Tekst op een pad is vooral nuttig als je ronde logo’s maakt. Zie bijvoorbeeld het Op Vakantie! logo waar de tekst rond loopt op de lijn eronder. Je kan de tekst op vele manieren aanpassen en plaatsen rondom lijnen met verschillende vormen.
Lijnsegment functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Lijnsegment-tool-V1-794x1024.png)
De lijnsegment functie wordt zoals de naam suggereert gebruikt om lijnen te trekken. De verschillende opties zijn te zien in het uitklapmenu. Ik gebruik deze functie vooral om rechte lijnen te trekken die ik gebruik voor het uitmeten van afstanden. Op die manier kan je zien of de afstand tussen de letters in een woord overeenkomen. Of bij een illustratie of de symmetrie klopt.
De vormen functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Vormen-tool-V1-806x1024.png)
Met de vormen functie kan je de vormen maken die te zien zijn in het uitklapmenu. Deze functie gebruik ik vaak omdat veel illustraties beginnen met een vorm of gedeeltes van de illustratie uit een bepaalde vorm bestaan. Vooral de stervorm wordt veel gebruikt bij ‘button’ logo’s die je veel ziet in vintage logo design. Zie daarvoor ook het artikel Thema Logo Vintage Logo Design.
De shaper functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Shaper-tool-V1-801x1024.png)
Met de shaper functie kan je snel groffe vormen trekken en de software maakt dan de vloeiende vorm die er het meest op lijkt. Als je een cirkel vorm maakt krijg je een cirkel in die grootte enz. In het uitklapmenu is de optie vloeiend te zien. Met die optie kan je met de muis over een ronde lijn gaan zodat de lijn vloeiender wordt. Het komt nogal eens voor dat als je bepaalde vormen maakt met bijvoorbeeld de pen functie dat de vorm niet helemaal goed loopt. De shaper functie lost dat probleem op, het maakt verschillende extra ankerpunten tijdens dat proces die je daarna weer kan aanpassen.
Het gummentje functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Gummetje-tool-V1-803x1024.png)
Het gummetje functie fungeert als een standaard gum. Elke lijn kan met de gum stukje bij beetje worden verwijderd. Dit is een handige functie als je aan het eind van het creatieproces van een logo lijnen weg moet halen. Of als er onzichtbare lijnen over zijn gebleven. De schaar en de mes optie gebruik ik niet bij logo design.
Roteren en spiegelen tool.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Roteren-tool-V1-799x1024.png)
Met de roteren en spiegelen functies kan je precies wat de functie zegt. Roteren kan je ook met de muis als je de zijkant van een object aanklikt, maar spiegelen gebruik ik veel bij logo design. Ik gebruik het vooral om een illustratie symmetrisch te krijgen. Eerst haal je de helft van de illustratie weg over de verticale center lijn, dan kopieer en plak je de overgebleven helft. Met de spiegel functie kan je dan een identieke andere helft aan de eerste plakken. En dan heb je een perfect symmetrische illustratie.
Vrij transformeren functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Vrij-transformeren-tool-V1-724x1024.png)
Met de vrije transformatie functie kan je verschillende dingen. Het bevat de sub functies roteren, schalen, schuintrekken, vervormen en perspectief. Dit zijn teveel functies om hier te beschrijven maar met deze functie kan je objecten op veel verschillende manieren veranderen wat ik vaak gebruik bij het maken van logo´s.
De pipet functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Pipet-tool-V1-799x1024.png)
Met de pipet functie kan je met de eerste klik op een bepaald object de kleur van dat object vaststellen op de plek waar je met de muis klikt. Met de tweede klik kan de die kleur toevoegen aan een ander object. Op deze manier is het heel makkelijk om bijvoorbeeld de kleuren te wisselen van een prototype logo om verschillende kleuren combinaties te proberen. Ik gebruik deze functie veel zodra kleur deel uitmaakt van een logo design.
Tekengebied functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Tekengebied-Tool-V1-801x1024.png)
Met de tekengebied functie kan je pagina’s toevoegen. Dit gebruik ik veel omdat het handig kan zijn om een kopie te maken van een onderdeel van een logo dat je aan het maken bent en deze te plaatsen op de andere pagina. Vaak maak ik een logo op een pagina waarin het scherm heel erg ingezoomd is omdat je dan veel ruimte hebt maar de meer ingewikkelde logo’s nemen nogal eens ruimte in beslag. En zodra je aan het kleuren van het logo toe komt is het beter om een logo per 1/4e pagina te gebruiken.
Met een dubbelklik is het ook mogelijk om tekenruime toe te voegen dat anders is dan de eerste die je maakt wanneer je een nieuw document aanmaakt.
Handje en inzoomen functies.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Handje-en-inzoomen-tool-V1-801x1024.png)
Met het handje kan je door middel van het inhouden van de muis het scherm over het tegengebied verslepen. Ik doe dit normaal door middel van de scrol knop en de balk onderaan de pagina voor naar links en naar rechts.
Met inzoomen kan je natuurlijk inzoomen. Dit doe ik door middel van ctrl + – of +.
Ik gebruik deze functies dus wel maar indirect en via de manier van sneltoetsen.
Vulling en lijn functies.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Vulling-en-lijn-tool-V1-799x1024.png)
Met de vulling en lijn functies kan je de kleuren van een object en de kleur van de lijnen van een object (als die er zijn) aanpassen. Met de pijltjes kan je wisselen tussen de tools. Een dubbelklik opent het kleurenmenu.
Kleuren en stalen functies.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Kleuren-en-stalen-tool-V1-726x1024.png)
De kleuren en stalen functies horen bij elkaar in die zin dat je de kleuren selecteert in het kleurenmenu en op kan slaan voor later gebruik in het stalen menu. Er zijn veel verschillende opties om een kleur te bewerken. Soms werk je met kleurencodes als de klant die aanlevert. En weer andere keren zal je zelf de kleuren uitkiezen en dan is het dus een kwestie van veel proberen.
Er is veel te vertellen over deze functies en de functies die weer uit deze functies zelf vloeien. Zoals kleurenthema’s, het kleurenwiel en de kleurengids. Maar dat voert te ver in de context van dit artikel. Bij bijna elk logo design gebruik ik deze twee functies om met behulp van het element kleur de puntjes op de i te zetten.
Transformeren functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Transformeren-tool-V3-724x1024.png)
De transformeren functie wordt het meeste gebruikt om een object te schalen. Dus groter of kleiner te maken. Dit spreekt voor zich, maar in de opties is een functie te vinden die grote problemen voor mij heeft opgelost waartegen ik aanliep in de eerste paar maanden van het oefenen.
Met de optie lijnen en effecten schalen kan je namelijk alle delen van een illustratie schalen, zodat de illustratie er hetzelfde uitziet in bijna elk formaat. Het heeft natuurlijk wel een limiet, lijnen kan je maar zover schalen voordat het niet meer klopt.
Waar ik eerst tegenaan liep was dat de lijnen niet mee schaalden en dus moest ik telkens alles handmatig aanpassen. Dit was niet altijd succesvol. Uren werk voorkomen door een simpele optie aan te klikken in het menu.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Transformeren-tool-V2-724x1024.png)
Er is ook een transformeren functie in het dropout menu van de bovenste balk onder het kopje object. Daaronder vallen de sub functies; verplaatsen, roteren, spiegelen, schalen en schuintrekken. Sommige van die sub functies heb ik al besproken in dit artikel.
De uitlijnen functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Uitlijnen-tool-V1-724x1024.png)
Met de uitlijnen functie kan je objecten verdelen en uitlijnen over een pagina of in verhouding tot elkaar. Dit kan van links, midden en rechts tot van boven, in het midden en onderen. Ook kan je de tussenruimte tussen objecten precies bepalen.
Dit is een erg handige functie die ik vaak gebruik om objecten of delen van een logo op de juiste plek te krijgen.
De pathfinder functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Pathfiner-tool-V1-724x1024.png)
De pathfinder functie is een van de meest gebruikte functies als ik een logo maak dat uit meer bestaat dan alleen tekst. Maar ook bij tekstbewerking kan het soms goed van pas komen. De pathfinder functie heeft vele opties en ik denk dat een korte opsomming de meest duidelijke manier is om een idee te krijgen van wat je er allemaal mee kan:
Verenigen, min voorste, doorsnede, uitsluiten, splitsen, verkleinen, samenvoegen, uitsnede, omtrek, min achter.
Het gaat altijd om een interactie tussen twee objecten die elkaar overlappen. Met min voorste kan je bijvoorbeeld het voorste object weghalen, dit laat een gat achter ter grote van dat object in het onderste object, waar de twee overlapten. Dan kan je dus heel makkelijk een complexe vorm maken door als het ware er delen uit te snijden met andere vormen.
Met splitsen bijvoorbeeld kan je alle delen met lijnen ertussen van elkaar los maken. Deze kan je dan gemakkelijk onafhankelijk kleuren. Of je kan zo delen weghalen.
Deze functie is een meer recente toevoeging aan Illustrator maar het is een zeer krachtige manier om snel bepaalde dingen gedaan te krijgen. Echt super handig.
Lagen functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Lagen-functie-V1-724x1024.png)
Met de lagen functie kan je elk deel van het logo op een ander laag maken. Dit is niet zozeer te zien op het scherm maar je kan de lagen onafhankelijk van elkaar selecteren. Bij complexe logo’s met veel verschillende delen is dit een uitstekende manier om orde te houden in mijn werk.
Lagen kan je aan en uitzetten zodat ze niet meer zichtbaar zijn op het scherm. Op deze manier wordt het aanpassen van een logo gemakkelijker. Ook is het mogelijk sublagen en knipmaskers te maken maar dit voert te ver om hier allemaal uit te leggen. Laten we het erop houden dat het bij complexe logo’s een zeer handig hulpmiddel is.
De Transparantie functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Transparantie-tool-V1-724x1024.png)
Met de transparantie functie is het mogelijk een object meer of minder transparant te maken. Ik gebruik dit aardig wat in het maken van logo’s zodat objecten overlappen en toch allebei in hun geheel te zien zijn. Ook geeft het net een ander effect dan de kleur van een object aan te passen.
Het is ook mogelijk om een masker te maken waarmee je veel verschillende dingen kan doen. Een van die dingen is het toevoegen van textuur zoals stippen die een vintage logo hun verweerde uiterlijk geven.
De vormgeving functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Vormgeving-tool-V1-724x1024.png)
Met de vormgeving functie kan je de lijn en vulling van een object aanpassen, deze functie bevat de lijn en vulling functies als sub functies die ik al kort heb behandeld bij de lijn en vulling functies. Hier volgt een iets uitgebreidere beschrijving. Een klik op het woord lijn doet een dropout menu ontstaan met verdere opties. Deze functie gebruik ik vrijwel altijd bij het maken van een logo want zodra je een object gebruikt is deze functie actief. Dit geldt ook voor het gebruik van tekst, zij het dat de lijn opties niet aan te raden zijn bij het aanpassen van tekst. Dan kan je het beste de tekst ‘uitbreiden’ maar over die functie later meer.
Met de lijnopties kan je veel, bijvoorbeeld bepalen waar de lijn om een object zich bevind. Aan de buitenkant, binnenkant of op de rand zelf. Ook kan je een lijn harde of zachte hoeken geven. Of zelfs de lijn in een pijl veranderen. Een simpele functie maar met creatief gebruik een functie met veel potentie.
De bibliotheek.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Bibliotheek-tool-V1-724x1024.png)
Met de bibliotheek functie in Illustrator kan je overzichtelijk alle onderdelen van een logo project bijhouden. Objecten, kleuren en zelfs hele kleuren thema’s kan je van het tekengebied naar de bibliotheek slepen om daar gecategoriseerd op te slaan. En omdat je voor elk nieuw project een nieuwe bijbehorende bibliotheek kan aanmaken blijft elk project keurig gescheiden. Ook kan je op elk moment elke bibliotheek laden. Ik heb de bibliotheek standaard in gebruik met andere woorden.
Ordenen functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Ordenen-tool-V1-724x1024.png)
Ordenen is een heel belangrijke functie in Illustrator, Indesign en in Photoshop want het bepaalt de volgorde van objecten als ze op elkaar liggen. Wanneer een logo uit veel verschillende delen bestaat dan is deze functie cruciaal om überhaupt te kunnen werken aan een logo.
Groeperen en degroeperen functies.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Groeperen-en-degroeperen-tool-V1-724x1024.png)
Met groeperen en degroeperen kan je precies wat de woorden omschrijven, objecten als groep aan elkaar verbinden of juist een groep ongedaan maken. Op die manier zal een groep geselecteerd worden als je met de selectie functie op een van de gegroepeerde objecten klikt en dan kan je de hele groep tegelijk verplaatsen. Het is altijd mogelijk om met de directe selectie functie een enkel object uit die groep te selecteren.
Deze functie is vooral handig wanneer een logo dat uit meerdere onderdelen bestaat zich in de laatste fase van het creatieproces bevind. Het verplaatsen van een logo wordt kan dan met een enkele klik van de muis.
Vergrendelen en ontgrendelen functies.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Vergrendele-en-ontgrendelen-tool-V1-724x1024.png)
Met vergrendelen kan je een bepaald object op het tekengebied vergrendelen, zodat het niet meer geselecteerd of verschoven kan worden. Je kan er dus bovenop werken zonder dat er iets aan verandert. Met verschillende opties in het dropout menu.
Telkens als een schets voorafgaat aan een logo gebruik ik de vergrendelen functie om de schets vast te zetten op het tekengebied zodat ik dan met andere functies de schets over kan trekken.
Uitbreiden functie.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Uitbreiden-tool-V1-724x1024.png)
Met de uitbreiden functie kan je tekst, penseelstreken en dergelijke objecten veranderen in een vorm. Die vorm krijgt dan een inhoud en een lijn, samen met ankerpunten. Een vorm is makkelijk te bewerken.
Dit is ook de functie die je gebruikt voor je een definitief logo naar een klant opstuurt. Het wordt namelijk een zogeheten vector vormen en die zijn goed te schalen zonder dat het vreemd begint te lijken.
Effecten functies.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/05/Effecten-tool-V1-724x1024.png)
Het effecten dropout menu in de bovenste balk in illustrator bevat vele verschillende functies op zich. Maar om deze allemaal te benoemen en beschrijven zou veel te ver gaan voor een opsomming.
Met de effecten kan je veel verschillende dingen, bijvoorbeeld objecten kromtrekken, schaduw toevoegen en textuur toevoegen om een paar dingen te noemen. Het is altijd goed om na te denken of een effect bij een logo zou passen als het logo zelf klaar is. Dit verschilt uiteraard helemaal per logo, maar er is een groot aantal krachtige functies beschikbaar in het effecten menu dat een mooi logo dat beetje extra flair kan geven.
Slot.
En daarmee zijn we aan het einde gekomen van de opsomming van de verschillende functies die ik gebruik in Illustrator bij het maken van een logo. Hoe meer ervaring ik opdoe, hoe meer ik zal leren en hoe meer functies ik mogelijk zal gebruiken. Mocht ik een nieuwe functie aan mijn repertoire toevoegen dan zal ik ook dit artikel updaten. Op die manier is er altijd een referentie te vinden naar de functie in kwestie als ik een functie benoem in een van mijn voorbeeld logo artikelen.
Mocht je hier beland zijn om te ontdekken wat een functie was dan hoop ik dat je het antwoord gevonden hebt. En mocht je dit simpelweg lezen uit interesse of voor de lol dan hoop ik dat het een duidelijke opsomming is. Bedankt voor het bezoeken van mijn blog en kom graag nog eens terug!
Goed artikel Willem-Jan, bedankt voor de nuttige informatie.
Bedankt voor de leuke reactie Gerard. Fijn dat het je geholpen heeft!