Wat is pixel art en hoe werkt het precies?
In deze blogpost zal ik kort de verschillende kanten van pixel art belichten. We bespreken een aantal verschillende mogelijkheden, stijlen, pixel art beginner theorie met tips en tricks en meer. Let’s pixel!
Pixel art bestaat zoals de naam al doet vermoeden uit pixels. Kleine vierkantjes gelijkmatig verdeeld over een raster. De vierkantjes zijn allemaal even groot, de grootte van het raster bepaal je weer helemaal zelf. Zo kan je natuurlijk jezelf beperken met een klein raster of juist helemaal uit je vierkant gaan met een groter veld. En omdat er vooral in het engels over pixel art geschreven wordt zal ik ook naar de engelse terminologie verwijzen, zodat je makkelijk met behulp van die keywoorden meer informatie kan vinden. Raster is in dat geval canvas. En vierkant…. Pixel. Met een pixel kan je maar één ding en dat is een kleur kiezen om het mee te vullen. Bij pixel art draait het er helemaal om dat je de pixels die je hebt zo effectief mogelijk gebruikt. Zeker op een kleiner raster moet van elke pixel zorgvuldig gebruik gemaakt worden. Dit maakt het werken op kleine schaal net een puzzel.
De keuze van een raster grootte is vooral belangrijk wanneer je het helemaal van plan bent te vullen. Want dat betekent dat je de schaal van elk object binnen dat raster moet weten. Al kan je een object natuurlijk zo groot maken als je wilt. Een appel kan je in een 4 bij 4 raster maken, een 10 bij 10 raster, een 100 bij 100 raster of zelfs groter. Wel moet je er rekening houden dat de pixels zelf niet groter worden naarmate je verder uitzoomt. Je komt op een gegeven moment uit bij een punt waarop de individuele pixel niet meer te onderscheiden is van de andere pixels ernaast. Dan is het natuurlijk nog wel pixel art maar het krijgt een andere look, het gaat dan van blokkerig naar een veel vloeiender stijl. Dit ligt helemaal aan de stijlkeuze van de artiest. En juist een van de manieren om de stijl te bepalen binnen pixel art is de grootte van je raster.
Wat is een sprite?
Een sprite is de engelse term voor een object dat is gemaakt met pixel art. De term komt uit de game industrie sinds pixel art daar ontstaan is. De eerste computers hadden een lage resolutie en dus weinig pixels op een scherm. Wat toen de enige optie was is nu een stijlkeuze geworden. Pixel art games zijn nog steeds groot in de indie games scene (dit is een genre van games, de game worden gemaakt door kleine teams vaak enkele game developers. Terwijl grote game studio’s honderden mensen aan een game kunnen hebben werken). De reden dat veel indie games pixel art als grafische stijl hebben is omdat het relatief eenvoudig te maken is ten opzichte van 3D modellen. Daarmee bedoel ik de tijd die erin gaat zitten en niet de vaardigheid van de artiesten, pixel art kost zeker tijd en moeite om te leren. Een character sprite is dus een game karakter gemaakt in pixel art. Maar elk object is een sprite, of het nou een karakter of een object is.
Er zijn veel sites met collecties van sprites, sommige kan je gratis gebruiken en andere zijn juist weer te koop. Het mooie aan het digitale karakter van pixel art is dat je het niet alleen heel gemakkelijk kan delen om te laten zien, het is ook mogelijk om bestaande sprites te importeren in jouw eigen werk. Dit is vooral relevant voor de (indie) game industrie.
Pixel art, maar geen game?
Pixel art komt zoals gezegd voort uit de gaming industrie en de meeste artiesten die bezig zijn met pixel art zijn inderdaad ook bezig met game design, maar zeker niet allemaal. Je kan pixel art ook heel goed gebruiken als basis voor een schilderij of een wallpaper. Een statische afbeelding met pixel art is niet wezenlijk anders, je maakt het op een andere manier en het bepaalt in grote mate natuurlijk de stijl van het kunstwerk. Zolang je besluit dat de individuele pixels zichtbaar blijven uiteraard. Ik val persoonlijk binnen de laatste categorie van pixel artiesten (als ik zo vrij mag zijn mezelf al een pixel artiest te noemen). Een game zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit maken maar pixel art vind ik gewoon erg mooi om te zien. En ik hou van de puzzel om het in elkaar te zetten.
Lijnwerk in pixel art.
Pixel art bestaat uit kleine vierkantjes. Als je dus een lijn gaat trekken dan krijg je een rij met vierkantjes. Een horizontale of verticale lijn lijkt hetzelfde als een lijn op papier. Maar zodra je een schuine of gebogen lijn trekt wordt het verschil al snel duidelijk. De vierkantjes komen dan schuin boven of onder elkaar te staan. En het maakt nogal een verschil op welke manier een lijn opgebouwd is. Wat je wilt is een zekere regelmaat in gelijkheid in het patroon van de vierkantjes die de lijnen vormen.
Problemen die je tegen kan komen zijn dubbele pixels in lijnen. En zogeheten jaggies, jaggies zijn onregelmatige hoeken in een lijn waardoor de lijn een vreemd ogend karakter krijgt.
Ik heb een artikel gewijd aan lijnwerk in pixel art om dit onderwerp meer nauwkeurig te beschrijven met alle in’s en out’s, sinds dat te ver gaat voor een inleidend artikel zoals dit.
Een aantal verschillende stijlen in pixel art.
Pixel art komt in veel verschillende stijlen. En een stijl kan je op verschillende manieren bepalen. Natuurlijk speelt de rol van het canvas een grote rol sinds dat de schaal van alle sprites op dat canvas bepaalt. Er zijn een aantal beroemde groottes van game pixel art canvas die bepaald werden door de hardware. Dus als je het voor een gameboy of een oude game console maakt dan bepaalt die console de ruimte die je hebt op het canvas. De resoluties van die spelcomputers stonden vast en daar moest de artiest het mee doen.
Maar canvas grootte is zeker niet de enige factor. Ook de keuze voor omlijnde sprites of niet-omlijnde sprites maakt een groot verschil. Bij omlijnde sprites geef je de sprite een omlijning van één pixel dik. De lijn kan elke kleur hebben. Vaak is het een donkere kleur maar het kan juist ook een lichte kleur zijn. Sommige stijlen geven delen van die omlijning kleuren die dichter bij de kleuren van de sprite zelf passen of zelfs gedeeltelijke omlijningen. Dan valt de sprite dus iets meer weg in de rest van de sprites. Ook kan je ervoor kiezen om bepaalde sprites te omlijnen en de rest van de sprites in het canvas niet. De achtergrond bijvoorbeeld juist weer niet.
De keuze van het kleurenpalet bepaalt natuurlijk ook voor grote mate de stijl. Het aantal kleuren, het contrast, verschillende tonen van de kleuren voor lichtval en schaduw. Het kleurenpalet heeft een enorme impact op de sfeer van de pixel art. Zo kan het dacht en nacht aangeven, maar met kleur contrast kan je bijvoorbeeld ook de aandacht richting een bepaalde sprite op het canvas leiden.
Nu wil ik nog een aantal specifieke voorbeelden opnoemen die een bepaalde stijl uitbeelden.
1 bit pixel art.
1 bit pixel art maakt gebruik van maar 2 kleuren. Dit is een simplistische stijl waarin je als het ware als een beeldhouwer de sprites uit de andere kleur haalt. Met 2 kleuren werk je met een grote beperking maar dit is ook weer de uitdaging. Het zorgt zeker voor een unieke look.
Isometric pixel art.
Isometric of isometrisch tekenen is een manier om een 2D tekening diepte te geven. Bij een isometrische tekening maak je alle horizontale lijnen onder een hoek van 30 graden. De verticale lijnen blijven recht. Daardoor zie drie zijden, bijvoorbeeld de bovenkant, de voorkant en een zijkant.
In pixel art wordt deze stijl vaak gebruikt voor games. Je kan bijvoorbeeld een stad op een grid maken en deze zo ver uitbreiden als je wilt. Ook role playing games maken veel gebruik van deze stijl omdat je vaak met een game mechanic te maken hebt die gebruik maakt van een grid.
Top down pixel art.
Bij de top down stijl kijk je zoals de naam al suggereert van een boven naar beneden kijkend perspectief neer op de pixel art. Soms met een kleine hoek zodat je iets meer diepte krijgt in de sprites. Bij deze stijl heb je een goed overzicht en veel strategiespellen maken er gebruik van. Maar je levert wel iets in ten aanzien van de details in de sprites omdat je vrij ver uitgezoomd bent qua perspectief. En de geringe speling in diepte laat ook minder ruimte over voor meer gedetailleerde sprites.
Hoe maak je pixel art?
Pixel art is een vorm van elektronische kunst en maak je met behulp van software. Je kan natuurlijk een papier met vierkantjes inkleuren, het zijn immers gekleurde vierkantjes. Maar pixel art wordt in de regel gemaakt met software. Sinds het vierkantjes zijn die je inkleurt, vaak per 1 of maar een paar tegelijk heb je veel verschillende opties hoe dit precies te doen. Je kan gebruik maken van een muis, een tekentablet of zelfs een tracking pad. Ook een touchscreen van een mobiel of tablet zijn opties. De meeste pixel art artiesten gebruiken een muis of een tekentablet. Dan wel een combinatie van de twee, het grote lijnwerk met de tablet en de details met de muis. Als je hier en daar een pixel verandert is een muis misschien wel de beste optie voor precisie. Lijnen trekken gaat weer iets beter met een stylus van een tekentablet.
Er is zeker een verschil met de meeste vormen van elektronische kunst in die zin dat de muis in pixel art daadwerkelijk een mogelijkheid is. Niet in de laatste plaats omdat sommige software een ‘pixel perfect’ optie heeft, dit zorgt ervoor dat lijnen veel gemakkelijker kunnen worden getrokken. Zeker met een muis. Dit voorkomt deels problemen zoals de eerder genoemde doubles en jaggies. Persoonlijk gebruik ik een muis. Maar ik ben wel van plan op termijn het lijnwerk met een tekentablet te gaan doen.
Met welke software maak je pixel art?
tware waarmee je pixel art kan maken, maar die software is niet ontwikkeld specifiek voor dat doel.
Persoonlijk gebruik ik Photoshop. De reden hiervoor is dat ik een abonnement voor het creative cloud pakket heb voor logo design. En daar zit ook Photoshop bij. Ook heb ik een basis cursus Photoshop gevolgd dus ik ben enigszins bekend met de software. Toen ik meer begon te leren over het maken van pixel art werd als een van de mogelijke software opties Photoshop aangeraden en dat was het duwtje dat ik nodig had om echt te beginnen met pixelen.
Mocht je meer willen weten over pixel art maken met Photoshop dan kan je mijn artikel erover lezen. Daar leer ik je hoe je photoshop startklaar zet, ik beschrijf de benodigde functies en hoe je jouw pixel art kan exporteren om het te laten zien.
Het meest populaire programma voor pixel art is toch wel Aseprite. Dit is software dat er specifiek voor ontworpen is en heeft dus alle ‘extra’ functies of liever gezegd andere software mist bepaalde handige functies die Aseprite wel heeft. En vooral als je pixel art maakt met het doel om er een game van te maken is Aseprite waarschijnlijk je beste keuze. Hieronder zet ik een aantal opties neer voor zowel betaalde als gratis software, met de kosten voor de betaalde software ernaast. Ik kan geen mening geven over de software sinds ik alleen ervaring heb met Photoshop. Wel kan ik zoals gezegd Aseprite aanraden omdat het een begrip is binnen pixel art. En ook Photoshop is een prima optie, zij het dat Photoshop wel een stuk duurder is.
Betaalde software.
– Aseprite. € 16.79 eenmalige kosten. (ook te vinden op Steam)
– Photoshop. € 24.19 per maand.
– Pyxel edit. $ 9 eenmalige kosten.
– Pro motion ng. € 36,99 eenmalige kosten. (ook te vinden op Steam)
Gratis software.
– Gimp.
– Krita.
– Ghrapics Gale.
– Grafx2.
– Piskel.
– Lospec pixel editor.
Animatie in pixel art.
Pixel art zijn 2D objecten gemaakt van vierkantjes, maar door verschillende frames te maken voor verschillende posities van een object en deze frames af te spelen kan je een animatie maken van die 2D vierkantjes. Hierdoor breng je de pixels als het ware tot leven. Ik weet dat Aseprite animaties kan maken maar ook Photoshop heeft deze functie zij het in beperkte mate. Ik zal later een blog artikel schrijven specifiek over het animeren van pixel art met Photoshop maar dit is iets wat ik zelf nog aan het leren ben. Voor nu en zeker voor dit overzicht is het voldoende om aan te geven dat het een optie is.
Als je een game maakt met pixel art als grafische stijl kom je waarschijnlijk uit bij specifieke software voor het animeren van je sprites. De in’s en out’s hiervan ken ik persoonlijk niet, mijn focus ligt bij pixel art als meer statische kunst.
Waarom pixel art?
De reden dat ik voor pixel art heb gekozen over andere kunst hobby’s is dat de stijl van pixel art in games mij altijd aangesproken heeft. En toen ik het als optie overwoog ontdekte ik dat er ook best veel artiesten zijn die pixel art maken zoals je een schilderij maakt. Ik had bij pixel art als concept altijd een game voor ogen maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Ook kan je kleine delen animeren en zo een versie van een schilderij maken met geanimeerde delen die je online kan delen.
De artiesten die ik tegenkwam op mijn zoektocht gaven mij veel inspiratie en motivatie. En toen ik eenmaal informatieve video’s ging kijken over de basics was ik verkocht. Dat ik al begonnen was met leren tekenen voor logo design was mooi meegenomen en de software Photoshop had ik al door mijn design werk.
Toekomst van dit blog.
Dit artikel is een inleidend artikel in een serie van informatieve artikelen die ik van plan ben te schrijven. Al lerende zal ik steeds meer informatie kunnen delen. En door het zo op te schrijven ontdek ik meteen of mijn kennis wel volledig is. Het is dus een manier om meer en beter te leren en tegelijk om anderen te helpen met mijn blog. Ook brengt het natuurlijk weer bezoekers naar mijn site maar sinds pixel art voor mij een hobby is zal dat geen prioriteit hebben. Het is vooral voor de lol. Over de volgende onderwerpen binnen pixel art heb ik artikelen geschreven in deze pixel art reeks.
De links kan je onder de opsomming vinden.
– Pixel art lijnwerk.
– Pixel art kleuren en kleurenpalet.
– Zo zet je Photoshop klaar voor pixel art.
– Pixel art karakter sprites.
– Pixel art techniek: dithering.
– Pixel art achtergrond maken.
– Pixel art licht en schaduw.
– Pixel art Top 5 tips.
En ik zal ook een portfolio aanmaken met mijn pixel art zodra mijn zelfvertrouwen ten aanzien van mijn sprites en projecten goed genoeg is. Het is en blijft immers toch altijd even spannend om iets te delen wat je zelf maakt.
Slot.
Pixel art is een passie voor mij en ik zal met veel plezier zowel deze serie schrijven. Hopelijk heb je er wat van geleerd. En als je na het lezen van dit artikel het idee hebt gekregen at pixel art iets voor jou is dan raad ik aan video’s op youtube te gaan zoeken. Er is zoveel goede informatie te vinden van ervaren pixel artiesten. Dit artikel is immers maar een kort overzicht. Maar hopelijk heeft het je ook een beetje structuur gegeven mocht je verder het onderwerp in duiken.
Hopelijk tot ziens bij mijn andere (toekomstige) artikelen en deze serie en bedankt voor het bezoeken van mijn blog!