Pixel Art Techniek – Dithering

Inleiding.

In dit artikel in mijn serie over pixel art bespreek ik de techniek genaamd dithering. Wat is dithering?Dithering is een pixel patroon van twee verschillende kleuren pixels. Er zijn vele verschillende mogelijke patronen te verzinnen. Hier volgen een paar voorbeelden.

Hoe meer ruimte je hebt hoe complexer een patroon je kan maken. Die patronen noemen we dithering. Maar waar is het voor?

Dithering heeft een aantal functies. In de eerste plaats kan het een manier zijn om het contrast tussen twee kleuren te verzachten. Het kan gebruikt worden om een bepaalde textuur na te bootsen. En je kan zelfs een derde kleur creeeren die tussen de twee kleuren ligt als de resolutie, dus de schaal van het canvas maar groot genoeg is. Van veraf lijkt het dan alsof er een derde kleur te zien is. Ten slotte kan je dithering toepassen als stijlkeuze voor je project.

Ik zal al deze functies van dithering in hun eigen kopjes in dit artikel bespreken, maar eerst wil ik kijken hoe dithering ontstaan is binnen pixel art. Let’s pixel!

Dit is een artikel in mijn Pixel Art serie. Kijk hier voor het inleidende artikel.

Waarom is dithering ontstaan?

Dithering is ontstaan als technief voor pixel art omdat veel spelcomputers vroeger een beperkt aantal kleuren hadden. Daar moest je het als ontwikkelaars mee doen. Dithering was een manier om toch meer variatie te creëren in het kleurenpalet. Vaak was de schaal van het canvas groot genoeg en de mogelijkheden van de tv’s beperkt waardoor dithering niet zo erg opviel. Het gaf dus inderdaad de illusie van meer kleur weer. Later werd het ook wel gebruikt als een grafische stijlkeuze. 

Spelcomputers met veel spellen die gebruik maken van dithering zijn bijvoorbeeld de suler nintendo (SNES) uit 1990. De Playstation 1 (PS1) uit 1994. En de Sega Saturn uit 1994.

Dithering wordt verder ook gebruikt in andere gebieden van grafisch design naast pixel art.

Dithering om contrast te verzachten.

Dithering kan gebruikt worden om de overgang tussen twee kleuren te verzachten. Je kan een enkel patroon gebruiken maar ook een aaneenschakeling van patronen met steeds minder pixels. Als je een groot canvas hebt is vooral dat laatste effectief omdat je zo steeds een andere tint kan simuleren en de kleuren op die manier stukje bij beetje in elkaar over kan laten lopen. Ik zal een aantal voorbeelden geven.

Dithering als textuur.

Met dithering kan je in de juiste context een bepaalde structuur aan een sprite geven. Of dit werkt ligt natuurlijk helemaal aan de sprite en de structuur die je nodig hebt. Zo kan je bijvoorbeeld een rots of steen een grind effect geven die je anders lastig met pixel art kan simuleren.

Dithering als kleur.

Als je een groot canvas gebruikt kan je met het juiste dithering patroon een derde kleur simuleren die tussen de twee andere kleuren in ligt. Je hebt een aardig dicht patroon nodig en je zal het effect alleen van verder af kunnen zien, vandaar het grote canvas. De kleur zal natuurlijk nooit de andere twee kunnen evenaren in kwaliteit en helderheid maar je krijgt toch iets meer kleur variatie. Zie het volgende voorbeeld.

Dithering als stijlkeuze.

Je kan dithering ook gebruiken als stijlkeuze en het grootschalig toepassen over je hele canvas of zelfs over je hele canvas. Op die manier krijg je een geheel eigen stijl. Dit werkt vooral goed met kleuren in een palet die goed samengaan.

Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van dithering als stijlkeuze. Ik werk zelf graag met wat kleinere canvas groottes en pixel art van andere artiesten vind ik meestal mooier om naar te kijken als het niet teveel dithering gebruikt. Maar stijl is natuurlijk helemaal subjectief. Ik heb geen eigen voorbeeld om te laten zien waar dithering is gebruikt als stijlkeuze maar je vind ze zeker op sites waar artiesten hun werk laten zien zoals twitter, Behance, Instagram, Pinterest enzovoort.

Brushes.

Dithering kan veel detail werk opleveren als je het om wat voor reden dan ook op grotere schaal toe wilt passen. Dit kan je doen door delen te kopieren met de software. Maar misschien wel een betere optie is een kwast (brush) met een dithering patroon. Zo kan je snel hele delen voorzien van het patroon dat de kwast geeft. 

Software die speciaal gemaakt zijn voor pixel art heeft vaak een heel aantal opties aan kwasten voor dithering. Maar als je zoals ik gebruik maakt van photoshop of een andere software dat niet ontwikkeld is voor pixel art dan heb je die kwasten niet. Je kan ze zelf instellen, maar dit is iets waar ik nog meer over moet leren. Zodra ik genoeg kennis heb om dit zelf te doen zal ik hier een stukje schrijven over het maken van dithering kwasten. Voor nu zal je op zoek moeten naar een andere bron.

Slot.

En daarmee zijn we aan het eind gekomen over wat ik wilde vertellen over Dithering in pixel art. Hopelijk heb je een idee gekregen over wat het inhoudt en wat je ermee kan doen. Dithering is zeker een krachtige techniek als je weet hoe jet het toe kan passen.
Bedankt voor het lezen van mijn blog, misschien heb je interesse in een van mijn andere pixel art artikelen. Hopelijk tot ziens!

Plaats een reactie