Pixel Art maken met Photoshop.

Inleiding.

Adobe Photoshop is geen software dat ontwikkeld is om pixel art mee te maken, maar het heeft alle benodigde functies om dit wel mogelijk te maken. Andere software dat ontwikkeld is specifiek voor pixel art heeft een aantal ‘quality of life’ functies die sommige dingen sneller of gemakkelijker maken, maar dit maakt Photoshop zeker niet minder relevant als optie.

In dit artikel zal ik stap voor stap beschrijven hoe je Photoshop klaar zet voor het maken van pixel art. Je hebt in principe geen voorkennis nodig van Photoshop zelf, dat is natuurlijk wel een pre. Ik zal mijn best doen het zo te beschrijven dat het begrijpelijk is ook als je niet eerder met de software hebt gewerkt.

Dit artikel is deel van mijn Pixel Art serie. Zie hier mijn Pixel Art inleidend artikel.


Aan het einde van het artikel zal ik een sectie toevoegen met extra informatie en tips & tricks die ik leer bij het maken van pixel art. Deze sectie zal ik blijven updaten. Maar dit zal alleen extra informatie bevatten, alle informatie die je echt nodig hebt zal in de rest van het artikel te vinden zijn.

Structuur via functies.

Ik heb de structuur van dit artikel opgezet aan de hand van de logische stappen die je neemt als je een pixel art project gaat maken. Dit betekent dat ik de functies in die volgorde zal beschrijven. Je kan dit artikel dus gebruiken als een stappenplan.
Hier en daar zal ik verwijzen naar andere pixel art artikelen die ik geschreven heb voor wat extra informatie over het onderwerp dat hoort bij de functie. Op die manier blijft dit artikel beperkt tot alleen de broodnodige info.

Een nieuw Photoshop document instellen.

Zodra je Photoshop opstart kan je via de tab ‘bestand’ > ‘nieuw’ een nieuw document maken.

Aan de rechterkant van het pop up scherm zie je de ‘details van voorinstelling.’ Het eerste wat je doet is de inches veranderen naar pixels.

Daarnaast heb je met de hoogte en breedte opties de mogelijkheid om de grootte van het canvas te bepalen. Daarna klik je op ‘maken’ zodat je document aangemaakt wordt.

Inzoomen & uitzoomen.

Om over je canvas te scrollen heb je natuurlijk een zoomfunctie nodig.

Met het loep icoontje kan je in en uitzoomen. Deze staat linksonder in de tab aan de linkerkant van je scherm.
Met de plus en min loop kan je in en uitzoomen. De hotkey’s hiervoor zijn ctrl en – voor uitzoomen en crtl en + voor inzoomen.

Als je erg ver inzoomed kan je met de scrol knop van je muis naar boven en beneden over het canvas.

De lagen functie.

Voordat we bespreken hoe we pixels op het canvas zetten moeten we het even hebben over de lagen functie. Deze is te vinden in de rechter onderkant van je scherm.

Je ziet dat er maar 1 laag is met een slotje erop. Genaamd achtergrond. Je kan op het slotje klikken zodat die laag bewerkbaar wordt, de naam verandert dan in laag 0. Je kan ook de achtergrond laag laten staan en beginnen met een nieuwe laag.

De laatste 3 opties onder aan de balk wil ik eerst kort bespreken.

Met het plusje maak je een nieuwe laag aan, deze komt dan boven de bestaande lagen te staan in de rij. Met het vuilnisbak icoontje verwijder je een geselecteerde laag.
Met het map icoontje kan je een map aanmaken waarin je een groep lagen kan ordenen die bij elkaar horen.

Met het oogje kan je een laag zichtbaar of onzichtbaar maken. Op die manier kan je lagen verbergen die in de weg kunnen zitten terwijl je op andere lagen aan het werk bent.

Lagen kan je selecteren zodat je erop kan werken. Ook kan je een laag selecteren en met de muisknop ingedrukt houdend slepen. Op die manier kan je de volgorde van de lagen veranderen.

De volgorde van de lagen is van groot belang. De bovenste laag in het rijtje ligt op de voorgrond. Dus wat er op op die laag staat zal voor de inhoud van de onderliggende lagen staan. Op deze manier kan je bepalen welke inhoud op de voorgrond moet staan. Hoe meer lagen je maakt hoe verder je dat effect kan stapelen.
En zodra je met veel lagen werkt wordt het vanuit een organisatorisch oogpunt handig om bepaalde groepen lagen in mappen te stoppen. Deze mappen kan je met de hele inhoud zichtbaar of onzichtbaar maken met een enkele klik op het oogje voor de map.

Met een klik van de rechtermuisknop op een actieve laag of lagen open je een lange lijst met opties, een paar ervan wil ik hier even toelichten.

Met de laag dupliceren optie kan je de hele geselecteerde laag kopiëren naar een nieuwe laag. Dan heb je dus twee lagen met dezelfde inhoud.
Met de laag verwijderen optie kan je de geselecteerde laag verwijderen.
Met de lagen samenvoegen optie kan je de geselecteerde lagen omzetten tot een enkele laag met de inhoud van alle geselecteerde lagen samen.

Het pixel raster.

Het is wel zo handig om een raster te hebben waarop je de lege pixels kan zien. Op die manier kan je goed plannen waar je precies een lijn wilt trekken of een pixel neerzet. Je vind de optie via de tab ‘weergave’ > ’tonen’ > ‘pixelraster.’

Op die manier krijg je een 1 pixel pixelraster over je hele canvas. Mocht je het raster niet zien verschijnen dan kan het zijn dat je te ver uitgezoomed bent om het te kunnen zien.

De potlood functie.

Met het potlood kan je de pixels op het canvas zetten. [ Hotkey B ]

Met het drop out menu aan de linker bovenkant kan je de instellingen van de potlood aanpassen.

Als je de grootte optie op 1 px zet kan je lijnen tekenen van 1 pixel dik. Of een enkele pixel op het canvas plaatsen met een klik van de linkermuisknop.

Met shift ingehouden kan je Photoshop een lijn laten trekken tussen twee punten. Je klikt eerst het ene punt aan, houdt shift ingedrukt en klinkt dan het punt aan waar je de lijn naartoe wilt laten lopen.

Dit is vooral nuttig voor rechte lijnen. Of schuine lijnen van een bepaalde hoek. Het is niet bruikbaar voor curves. En je moet altijd oppassen dat de lijn niet vreemd in elkaar zit. Zie daarover meer met Pixel Art – Lijnwerk artikel.

Met de grootte optie kan je dus ook een dikkere streep aan pixels op het canvas zetten. Dit kan op vele manieren gebruikt worden bijvoorbeeld bij het maken van grote sprites, silhouetten maken of bij het opzetten van de achtergrond van het canvas.

Met de dekking optie kan je een pixel transparant maken waardoor je verschillende pixels kan overlappen. Dit is bijvoorbeeld handig bij het maken van licht effecten rond een lamp. Bij mist. Of bij gloei effecten van neon licht.

Vloeiend maken is een optie die ik persoonlijk op 0% zou zetten. Het is een auto correctie functie voor het maken van vloeiende lijnen maar het is niet ontworpen voor pixel art. Ik stel voor het even uit te proberen zodat je het effect zelf kan zien, het geeft in mijn ervaring juist minder controle op zo’n kleine schaal op een pixel raster.

Het gummetje.

Het gummetje wist de pixels die je hebt geplaatst met het potlood. [ Hotkey E ]

Net als met het potlood kan je in de tab in de linker bovenhoek verschillende opties vinden. Zo kan je de dikte van het gummetje instellen voor precieze werk of juist om grotere delen van het canvas leeg te maken.

Net als met het potlood kan je de grootte aanpassen naar 1 pixel of vele pixels tegelijk.

De dekkingsoptie is belangrijk in verband met pixel art. Als die niet op 100% staat zal het gummetje maar een deel van de kleur van de pixel verwijderen, dus dan moet je een aantal keer over elke pixel heen gaan. Op 100% wordt het de tegenpool van de potlood functie.

Zorg ervoor dat je de juiste laag actief hebt mocht het gummetje niet werken. Dit overkomt mij nog wel eens.

Selectiekader.

Met het selectiekader kan je een deel van het raster van de actieve laag selecteren. [ Hotkey M ]

Met het selectiekader kan je een rechthoek over het canvas trekken zodat alle pixels binnen dat rechthoek worden geselecteerd.

Met een langere klik op het icoontje kan je ook het rechthoek veranderen naar een ovaal mocht dat beter uitkomen.

Met de opties ernaast kan je een deel toevoegen aan de selectie, verwijderen uit de selectie en een doorsnede maken met de selectie.

De hotkey voor toevoegen is shift inhouden, voor verwijderen alt inhouden.

De hotkey voor de selectie deselecteren is ctrl + D.

Je kan de inhoud van een selectiekader kopiëren, verwijderen, transformeren > roteren enzovoort. Deze opties zijn te vinden in de tab ‘bewerken’ Ook is het mogelijk de selectie te verplaatsen met de verplaatsen functie. En in te kleuren met het later te bespreken emmertje.

Verplaatsen.

Met verplaatsen kan je de geselecteerde pixels verplaatsen over het canvas. [ Hotkey V ]

Dit is een functie die je veel zal gebruiken om alles op de juiste plek neer te zetten. Je kan ook een selectiekader een enkele pixel verplaatsen met de pijltoetsen op je keybord als je een selectiekader hebt getrokken en de verplaatsen functie geselecteerd hebt.
Met shift + een pijltjestoets spring je 10 pixels in de richting die van de gekozen pijltoets.

De toverstaf.

Met de toverstaf kan je delen van het canvas selecteren, net als met het selectiekader. Maar de toverstaf geeft een aantal opties waardoor je efficiënt vormen op de basis van kleuren kan selecteren. [ Hotkey W ]

Met een klik van de toverstaf op een pixel van een bepaalde kleur kan je alle pixels met die kleur op de actieve laag selecteren. Zo kan je bijvoorbeeld snel een bepaalde kleur een andere tint geven.

De vier opties in de linker bovenhoek zijn gelijk aan die van het selectiekader. Bij de toverstaf gaat het om de tolerantie opties.

Antialias, aangrenzend en monster van alle lagen.

Antialias is een optie de je beter niet kan gebruiken met het maken van pixel art. Ik heb een korte uitleg gegeven over wat antialiasing doet in mijn Pixel Art – Lijnwerk artikel. Mocht je er meer over willen weten.
Wat er gebeurt als je de optie aan vinkt is dat op Photoshop sommige punten een pixel langs de buitenrand plaatst om te proberen de lijn te verzachten. De pixel zal een lichtere tint van de lijn zelf hebben. Je wilt natuurlijk geen willekeurige pixels zien verschijnen op je canvas, zeker niet omdat de optie niet bedoeld is voor pixel art.

Aangrenzend zorgt ervoor dat je alle pixels van dezelfde kleur binnen een kader van pixels met een andere kleur selecteert. Op die manier kan je vlug delen van een sprite selecteren en aanpassen.

De optie monster van alle lagen selecteert de pixels met dezelfde kleur op alle lagen.

Het kleurenmenu.

Het kleurenmenu is te vinden in de rechterbovenhoek.

De drie sliders en de cirkel met de driehoek erin onder de sliders doen precies hetzelfde. Ik vind de sliders persoonlijk iets duidelijker omdat je met de code en percentages naar mijn mening iets meer controle hebt. Maar beide versies werken prima.

Met het kleurenmenu kan je de kleur selecteren die je nodig hebt om de pixels in te kleuren. Als je meer wilt weten over kleur en kleurenkeuzes dan kan ik mijn artikel Pixel Art – Kleur en Kleurenpalet aanraden. Daar worden de verschillende factoren binnen het kleurenmenu uitgelegd.
Voor nu is het voldoende te vermelden dat je daar kleuren kan selecteren.


Kleuren pipet.

Met de kleurenpipet kan je op een pixel klikken om de kleur ervan te zien. De geselecteerde kleur verschijnt in het kleurenmenu. [ Hotkey I ]

In combinatie met het emmertje, dat ik hierna bespreek, kan je snel pixel(s) van kleur veranderen.

Emmertje.

Met het emmertje kan je kleuren van alle pixels met dezelfde kleur of pixels met dezelfde kleur binnen een bepaald gebied veranderen naar de kleur die je geselecteerd heb in het kleurenmenu. [ Hotkey G ]

Het emmertje werk hetzelfde als de toverstaf in die zin dat het alle pixels van dezelfde kleur verandert.

Met de optie aangrenzend verander je alleen de kleuren van de pixels binnen een bepaald kader. Met de alle lagen optie verander je de pixels met dezelfde kleur op alle lagen.

Het emmertje in combinatie met de pipet zorgen ervoor dat je snel delen van sprites of delen van het canvas van kleur kan laten veranderen. Als je gebruik maakt van een kleurenpalet kan je met het pipet de kleur van het palet aanklikken en deze snel toepassen met het emmertje.
Dit is een uitstekende manier om kleuren aan te passen als je besluit dat een bepaalde kleur of tint toch niet werkt, zonder dat je de pixels met de potlood functie over hoeft te trekken.

Lijn.

Met de lijn functie kan je rechte lijnen trekken over het canvas. [ Hotkey is U ]

De lijn functie is te vinden onder onder in de linkerkant van het scherm.

Het mooie is dat een lijn aangeeft hoeveel pixels lang de lijn is die je trekt. Dus als je de afmetingen van een pixel sprite weet voordat je het gemaakt hebt dan is de lijn functie ideaal om snel markeringen te maken op het canvas.
De lijn functie is de meest functionele manier die ik gevonden heb om snel pixels te tellen. Want voor je het weet heb je vierkante ogen als je elke pixel zelf gaat lopen tellen. (dit heb ik een tijdje gedaan, zucht).

Exporteren van jouw pixel art.

Exporteren van je pixel art kan lastig zijn omdat het zo’n lage resolutie heeft. En als je bijvoorbeeld een pgn of jpeg bestand wilt maken van jouw canvas dan zal je zien dat het erg klein wordt. En als je alleen de resolutie omhoog doet krijg je de juiste grootte maar een wazig resultaat.

Ik zal precies de instellingen uitleggen die je moet gebruiken om jouw pixel art op de juiste grootte en pixel perfect uit te laten komen. Ik wil niet zeggen dat het de enige manier is, maar het is een manier dat werkt.

‘Bestand > exporteren > exporteren als’ geeft je het scherm met de opties die je nodig hebt.

Er zijn twee opties die hier van belang zijn. ‘Schaal’ en ‘nieuwe pixels berekenen.’

De schaal hangt af van je canvas grootte. Je kan zien dat mijn canvas in dit geval op 75 pixels hoogte en breedte staat. Dit is dus een zeer lage resolutie en ik zal waarschijnlijk naar 300 of 400% schaal moeten gaan om de afbeelding niet te klein te laten worden.

Bij nieuwe pixels berekenen wil je de optie naaste buur gebruiken. Alleen dan zal je pixel art eruit blijven zien als pixel art.

En met die opties zou jouw pixel art er geëxporteerd net zo uit moeten zien als dat het op je scherm doet!

Mocht dat toch niet zo zijn dan wil ik de volgende tool van de fantastische site lospec.com aanraden; de Pixel Art Scaler.

Met deze tool kan je pixel art schalen naar de grootte die jij nodig hebt. Als je gebruik maakt van deze tool zou ik de pixel art in de software gewoon exporteren in de originele grootte. Persoonlijk maak ik bijna altijd gebruik van de tool omdat het simpelweg beter is dan de software en meer mogelijkheden heeft in de schaal opties.

Mocht jij jouw project willen posten op bijvoorbeeld een site als twitter dan raad ik de Pixel Art Uploader van lospec aan. Deze vind je in

Extra informatie en functies.

Nu we alles besproken hebben wat je nodig hebt om met pixel art van start te gaan wil ik in dit onderdeel een aantal dingen beschrijven die je niet per se nodig hebt, maar wel handig kunnen zijn om te weten. Of functies die je waarschijnlijk pas gebruikt als je meer ervaring hebt of specifieke dingen wilt doen.
Dit wordt een onderdeel dat ik steeds verder uit zal bereiden naarmate ik meer leer over het gebruik van de software.

Als ik in dit onderdeel iets beschrijf waar ik later een meer uitgebreid artikel over heb geschreven dan zal ik de verwijzing naar dat artikel bij de beschrijving ervan vermelden.

Perspectief raster(grid).
Met de veelhoek functie kan je een stervorm maken waarmee je perspectief lijnen vanuit een bepaald punt kan laten lopen. [ Hotkey I als je de veelhoek functie actief hebt staan]

De veelhoek functie is te vinden onder het lijn icoontje. Als je de muisknop ingedrukt houdt op het icoontje verschijnt een lijst van opties van waaruit je de veelhoek versie kan selecteren.

Eerst moeten we een aantal instellingen in de bovenste tab goed zetten om de lijnen goed op het canvas te krijgen.

De vorm moet aangevinkt zijn.
De sterverhouding moet op 1% staan. In oude versies van Photoshop moest dit juist 99% zijn dus dit is mogelijk even uitproberen afhankelijk van jouw versie van Photoshop.
Het aantal zijden in het omlijnde # icoontje kan je zelf bepalen, het zorgt voor het aantal lijnen dat de functie maakt. Het kan tot en met 100.

Zorg ervoor dat je een aparte laag gebruikt om het perspectief raster op te plaatsen.

Dan is het een kwestie van shift en de rechter muisknop ingedrukt houden en verslepen, hoe verder hoe groter, maak de cirkel zo groot trekken als je wilt. Het is belangrijk om shift in te houden terwijl je dit doet anders wordt de vorm niet symmetrisch.

En voilà. Je kan nu perspectief tekenen in de software zoals je dat zou doen op papier.

Lijn functie.
Met de lijn functie kan je rechte lijnen trekken over het canvas. [ Hotkey is U ]
Zie het kopje lijn functie dat ik eerder besproken heb.

Met de lijn functie kan je individuele perspectief lijnen trekken. Op die manier hoef je niet per se gebruik te maken van het perspectief raster mocht dat nog lastig blijken.
Ik plaats meestal een verdwijnpunt met de kader functie [ hotkey K] waarmee je een simpel vierkant kan plaatsen. Daarna trek ik de lijnen vanuit dat punt naar waar ik een sprite wil maken.

Kleuren veranderen in greyscale.

Preview scherm (navigator).
Het previewscherm is een klein extra scherm dat het gehele canvas op 100% zoom laat zien. Op die manier kan je inzoomen en werken aan de details en tegelijk zien hoe het het lijkt van de afstand waarop je wilt dat jouw project gezien wordt.

Het previewscherm is te vinden onder ‘venster > navigator.’

Dit heb ik ook uitgelegd in mijn artikel Pixel art kleuren en kleurenpalet.

Slot.

Ten slotte zijn we aan het eind van dit artikel aangekomen. Ik denk dat je na het lezen van dit artikel genoeg kennis hebt om met Photoshop aan de slag te gaan om lekker te pixelen. Mocht je toch iets niet begrijpen of heb ik ik vergeten/verkeerd beschreven, laat het mij dan weten! Zo kan dit artikel het grootste aantal mensen een kickstart geven in pixel art, iets waar ik echt een passie voor ontwikkeld heb. En ik hoop dat er meer mensen zijn die zo een nieuwe hobby vinden.

Heel erg bedankt voor het bezoeken van mijn blog, kom vooral nog eens terug. Ik heb een aantal artikelen over pixel art geschreven en ik denk dat de combinatie van die artikelen samen met de beschrijving van de software in dit artikel een goede starter kit zullen zijn. Hopelijk tot ziens en veel pixel plezier!

Plaats een reactie