Inleiding.
In dit artikel werk ik het Thema logo type vintage verder uit. Dit is een populair soort logo dat al decennia lang gebruikt wordt.
Bij vintage design gaat het erom een stijl te creëren waarbij het logo er oud en verweerd uitziet of gemaakt is in de stijl van decennia geleden. Het is een meer creatieve en speelse stijl maar veel ondernemingen maken er gebruik van. Veel voorkomende voorbeelden zijn kappers, barbershops en boekenwinkels.
Dit is een artikel in mijn serie over logo design. Vind hier het inleidend artikel.
Vorm.
Bij vintage logo design zie je veel omkaderde (enclosed logo’s). Dus logo’s met een badge vorm of een andere vorm waarin de tekst en illustratie verwerkt zijn. Er zijn veel verschillende vormen zoals cirkels, ovalen, diamanten, rechthoeken met ronde zijden en vierkanten. De vormen en vooral de cirkels komen in vele varianten. Hieronder staan een aantal variaties op de cirkelvorm ter voorbeeld van de vele mogelijkheden die dit type design biedt.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/03/Button-shape-vintage-design.png)
In sommige gevallen wordt de tekst ook wel groter gemaakt dan het kader zelf of vormt het op die manier de zijden van het kader. Ook wordt er wel gebruik gemaakt van gebogen tekst. Bijvoorbeeld om de binnenrand van het kader of als er geen kader is om toch een vorm te geven aan een logo dat alleen uit tekst bestaat.
Vintage logo’s zijn er met alleen een lettertype of illustratie of als combinatie van de twee, dan is het dus een combinatie logo.
Tekst en illustraties samen, dus het gecombineerde logo, komen veel voor binnen dit type. Illustraties komen ook vaak voor als kleine afbeeldingen binnen het logo zelf. Denk daarbij aan stippen en sterren maar ook strepen in alle soorten en maten. De afbeeldingen zelf zijn vaak qua uiterlijk rustiek of gedateerd om zo een oud effect te creëren. Zie als voorbeelden oude reclameborden en advertenties of een westerse saloon.
Er zijn veel effecten om een draai aan een logo te geven, zoals bijvoorbeeld buigen of draaien. Het effect dat vaak wordt gebruikt bij vintage design is witte stippen of strepen over het logo zodat het lijkt alsof het lang in gebruik is. Net zoals de verstoring op het scherm bij een oude film. Hieronder is een bewerking van mijn logo te zien in de vintage stijl door middel van de toevoeging van stippen en strepen op de letters.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/03/WJDesign-logo-vintage-style.png)
Tekst.
Bij het enclosed type is de vorm vaak donkerder gekleurd met een lichtere tekst. Meestal worden verschillende lettertypes gebruikt voor de naam van het bedrijf en de zij tekst zoals slogans of het jaartal van bestaan van de onderneming.
De drie categorieën van lettertypes; serif, sans serif en script worden allemaal gebruikt in vintage logo design. Zie hier de blogpost over lettertypen waarin de verschillen uitgelegd worden. Binnen de drie types bestaan er lettertypes die geassocieerd worden met of lijken op de oude stijl van vroeger. Vaak zien de lettertypes er verweerd uit met delen van de randen afgebroken of gespleten.
Kleur.
De kleur van een vintage logo kan in essentie twee kanten op; de traditionele kleuren of moderne kleuren. Met moderne felle kleuren krijg je een soort van fusie tussen oud en nieuw. De traditionele kleuren die gebruikt worden zijn vooral donker getint. Ook wel neutrale kleuren genoemd, bruin, mat rood en mat groen zijn daar voorbeelden van. Deze kleuren lijken vaak wat vervaagd wat ideaal is voor vintage design, vroeger was dit vaak de enige bruikbare optie voor de meeste mensen. Tussen de felle moderne kleuren en de traditionele neutrale kleuren in liggen de matte kleuren. Dit zijn de neutrale oude kleuren met ‘brightness’ toegevoegd, wat vroeger niet mogelijk was. Deze kleuren springen er dus meer uit dan de neutrale kleuren maar geven toch een hint naar de neutrale vintage stijl en zijn niet zo fel als de moderne kleuren. Ten slotte zie uiteraard je vaak zwart wit vintage logo’s.
In de afbeelding hieronder staan de verschillende kleurenpaletten modern, traditioneel en neutraal in kleur afgebeeld.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Vintage-logos-artikel-RGB-kleuren.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Vintage-logos-Traditionele-kleuren.png)
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/04/Vintage-logos-artikel-neutrale-kleuren.png)
Negatieve ruimte.
De negatieve ruimte is de ruimte om en tussen de objecten van een logo. Dit wordt vooral duidelijk binnen logo design als je van een logo een zwart-wit versie maakt. Wat vaak het geval is bij een vintage logo, in de regel lever je een aantal versies van het uiteindelijke logo.
Een kleur versie als dat de keuze van de klant was. En een zwart-wit versie die je bijvoorbeeld kan gebruiken als stempel. Dus een zwarte versie op een witte achtergrond en een witte versie op een zwarte achtergrond.
Negatieve ruimte wordt dan duidelijk want het geeft het verschil aan tussen de zwart en witte versies. Negatieve ruimte heeft geen kleur en neemt dus de kleur van de achtergrond aan, daardoor zie je de rest van de vorm in de zwart of witte kleur.
Slot.
Daarmee zijn we aan het einde gekomen van de korte beschrijving van het thema logo; het vintage logo.
Hopelijk heb je er wat van geleerd en was het artikel interessant om te lezen.
Er zijn nog veel andere informatieve artikelen over logo design te vinden op mijn blog, verder is het misschien leuk om eens op mijn portfolio rond te kijken.
Bedankt voor het lezen van mijn blog en hopelijk tot ziens.