Inleiding.
Over het onderwerp het maken van logo’s beschrijf ik vooral wat wel te doen maar er zijn natuurlijk ook dingen die je in de regel beter niet kan doen. In dit artikel zal ik mijn top 5 wat niet te doen van logo design opnoemen samen met mijn motivatie waarom deze vijf dingen beter te vermijden zijn. Dit is geen lijst die aftelt van slecht naar nog slechter maar meer een opsomming zonder een rangorde.
Dit is een artikel in mijn logo design serie. Bekijk hier mijn inleidend artikel.
Nummer 1: het gebruik van ‘gradients.’
Gradients of in het Nederlands ‘verloopstalen’ is een manier om snel twee kleuren te combineren. Deze kleuren lopen geleidelijk in elkaar over dus aan de ene kant krijg je de ene kleur die in het midden samengaat met een andere kleur en dan geleidelijk weer overgaat in de andere kleur naarmate je verder aan de andere kant komt. Dit kan met een paar klikken in de software worden ingesteld en geeft zeker een mooi effect.
![](https://www.wjdesign.nl/wp-content/uploads/2021/03/Gradient-vs-overlappende-tinten-1.png)
Hierboven is een voorbeeld van een gradient te zien. Daaronder heb ik een variant gemaakt waarin de kleur handmatig langzaam overgaat in een andere kleur.
De twee voorbeelden ernaast zijn manieren waarop je met overlappende tinten toch veel kan bereiken, zoals het simuleren van schaduwen en in het vierde voorbeeld het toevoegen van diepte.
Ook al lijkt het misschien leuk het is niet aan te raden om deze functie te gebruiken in een logo voor een aantal verschillende redenen.
Ten eerste is goed logo design zo simpel mogelijk en een gradient maakt het juist complex. Ten tweede werkt een gradient niet zo goed op het moment dat je het via een printer afdrukt. Het kan wel lukken maar met het cmyk kleurenmodel is dit niet aan te raden. Ten derde zal ook het schalen van het logo mogelijk problemen geven, een gradient lijkt een stuk minder mooi samengedrukt of juist uitgerekt. Ten vierde en als laatste wordt het door veel logo designers gezien als een vorm van amateur logo design, of dit een argument is moet iedereen zich natuurlijk zelf afvragen. Als het technisch goed werkt en een klant is tevreden dan is het doel in principe bereikt, als logo designer zelf vind ik het wel een relevant punt om in overweging te nemen. Al met al is het gebruik van gradients naar mijn mening dus niet aan te raden.
NB
Hierop is een uitzondering mogelijk, als je een logo maakt voor een klant die het puur en alleen wil toepassen voor elektronisch gebruik dan kan je het rgb kleurenmodel gebruiken. En dan zijn veel van de problemen met gradients die je hebt met cmyk geen obstakel.
Je moet natuurlijk nog steeds voorkomen dat het logo dan te druk wordt door overmatig gebruik van gradients, eenvoud blijft immers het meest effectief. Maar een gradient is in dat geval een mogelijke optie.
Nummer 2: Het (teveel) gebruiken van lijnen.
Lijnen komen vooral voor in illustraties en dat is ook waar de problemen liggen. De verschillende delen van een illustratie worden nogal eens omlijnd in elkaar gezet. Dit geeft een goed onderscheid en qua uitstraling is er niet per se iets mis mee. Het probleem met lijnen is dat schalen wel eens heel lastig kan worden. Hoe ziet de illustratie eruit als het groter of kleiner is? En ook hier kan printen nog wel eens problemen opleveren. Al met al kan het binnen een illustratie wel gebruikt worden maar op het juiste moment en met mate. Bovendien zien veel illustraties er zonder harde scheidslijn ook prima uit.
Tekst omlijnen daarentegen is sterk af te raden. Zoals gezegd is het idee achter logo design in de basis eenvoud, een omlijnde tekst maakt het gelijk complex en druk om naar te kijken. Je krijgt dezelfde problemen als met het schalen van illustraties maar vaak is dat bij tekst nog weer lastiger. En ook wordt het omlijnen van tekst gezien als amateur logo design.
Tip voor iedereen die gebruik maakt van Adobe Illustrator; het transformatiepanel geeft de optie om lijnen mee te schalen. Dit was voor mij een wereld van verschil toen ik daar achter kwam!
Nummer 3: overmatig kleurgebruik.
Kleur is een element binnen logodesign dat een ondersteunende functie heeft, zoals ik ook al beschreven heb in andere artikelen over logo design is kleur in een logo vooral bedoeld om de boodschap van het design extra kracht bij te zetten. Kleur op zich is in de regel niet het overheersende element van een logo, uitzonderingen daargelaten.
Ook hier is het eenvoud-argument de hoofdreden waarom het gebruik van teveel kleuren af te raden is. Daarnaast loop je met elke kleur die je toevoegt tegen een aantal problemen aan; passen de kleuren allemaal goed bij elkaar? Elke kleur die je toevoegt moet goed uitgebalanceerd zijn ten opzichte van de andere kleuren. Als alle kleuren wel goed samengaan, voert een bepaalde kleur dan misschien de boventoon ten koste van andere kleuren? In het artikel kleuren heb ik elke kleur beschreven en bepaalde kleuren zoals bijvoorbeeld de kleur geel zijn beter beperkt te gebruiken. Geel heeft de neiging om alle aandacht te trekken en is dus lastig te balanceren, ook heeft het over stimulerende effecten bij overmatig gebruik.
Dus het beperken van het aantal kleuren naar het minimaal benodigde aantal is in de regel de meest verstandige aanpak.
Nummer 4: het niet hebben van een duidelijk stappenplan.
Het proces van het maken van een logo heb ik op verschillende plekken beschreven op mijn blog. Zowel over de technische kant als de gemiddelde interactie met een klant. Voor een designer is het belangrijk om een vooropgezet plan te hebben en dat plan in ieder geval in grote lijnen te volgen. Zo is het maken van een moodboard (een verzameling van afbeeldingen en andere logo’s ter inspiratie) en een mindmap (een map met woorden en lijnen om te helpen bij het brainstormen) essentieel voor de structuur en zorgt het ervoor dat je het meeste uit een bepaalde opdracht kan halen, wat natuurlijk het beste is voor een klant. De structuur die een stappenplan geeft is heel belangrijk om efficiënt te werken, zonder structuur is het zomaar mogelijk dat je constant terug moet gaan en (deels) opnieuw moet beginnen.
Nummer 5: meerdere projecten tegelijk maken.
Toen ik begon met logo design was ik een paar maanden vooral bezig met het maken van oefenlogo’s. Zowel van cursussen als logo’s die ik zelf bedacht. In mijn enthousiasme bedacht ik al snel teveel logo’s tegelijk en vaak liepen er verschillende projecten naast elkaar in verschillende stadia van compleetheid. Dit zorgde ervoor dat ik erg veel op moest schrijven om te voorkomen dat ik bepaalde dingen die ik wilde doen of aanpassen per project zou vergeten, maar ook werd het nogal druk in mijn hoofd. Wat weer onnodige stress opleverde. Het was leuk om te doen, maar niet aan te raden.
Het is dus belangrijk om een opdracht aan te nemen of een oefen project te beginnen en deze ook daadwerkelijk af te maken voordat je een nieuwe begint. Het grootste deel van een logo is in een dag te maken, (het contact met een klant kan de afwikkeling met herzieningen etc wat langer laten duren) dus dit is goed te plannen.
Slot.
Dit is mijn persoonlijke top 5 logo design: ‘wat niet te doen.’ Hopelijk was het een leuk en misschien wel leerzaam artikel om te lezen. Wil je meer weten over logo design? Kijk dan eens naar de verschillende informatieve blog artikelen die ik daarover geschreven heb. Of neem een kijkje in mijn portfolio.
Bedankt voor het lezen van mijn blog en graag tot ziens!